مقاله

بهترین رنگ نور برای خواب

بهترین رنگ نور برای خواب1

اگر تاکنون در صنعت نورسازی فعالیت کرده باشید و یا این که قصد خرید لامپ ال ای دی حبابی برای خانه خود را داشته باشید، احتمالا با اصطلاحی تخت عنوان رنگ نور نیز آشنایی پیدا کرده اید. رنگ نور به معنای میزان گرمای خروجی از لامپ و رنگ آن بوده که دارای تاثیرات زیادی در سلامت شما و زیبایی محیط شما دارد.

طبق آمار، انسان‌ها به طور میانگین روزانه ۸ الی ۹ ساعت از روز خود را صرف خوابیدن می‌کنند. این میزان به ما نشان می‌دهد که اتاق خواب ما انسان‌ها یکی از مهم ترین بخش‌ها در زندگی ما انسان‌ها بوده و نورپردازی استاندارد و مناسب آن در سلامت و حتی شادابی جسمی ‌و روانی ما تاثیرات بسزایی دارد.

بنابراین، از آن جایی که نباید از تاثیر رنگ نور بر کیفیت خواب و سلامت بدن غافل شد، ما نیز در این مقاله از وب سایت محموعه نورجم، قصد داریم تا با بررسی رنگ نور مناسب برای خواب و بهترین رنگ نور برای اتاق خواب شما، شما را در داشتن اتاق خوابی زیبا و استاندارد راهنمایی کنیم.

نورهای رنگی چه تأثیراتی دارند

قبل از آن که با مفهوم نور‌های رنگی و تاثیرات آن‌ها آشنا شویم، باید در ابتدا با نوعی اصطلاح علمی‌تحت عنوان دمای نور آشنا شویم. همانطور که در بالاتر نیز اشاره داشتیم، رنگ خارج شده از لامپ مورد نظر ما، دارای ارتباط تنگانگی با دمای آن لامپ است.

هرچه دمای تولید شده از سمت یک منبع نوری بالاتر باشد، آن منبع گرم بوده و رنگ تولید شده از آن منبع نوری به سمت طیف نوری رنگ آبی و بنفش سوق پیدا می‌کند. از آن سو نیز، هرچه دمای خروجی از منبعی پایین تر باشد، دمای آن نور سرد تر بوده و رنگ تولید شده از منبع نوری بیشتر به سمت طیف نوری رنگ قرمز و نارنجی سوق پیدا می‌کند.

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان و پزشکان، بازتاب نور و رنگ خارج شده از منبع نوری مورد نظر ما تاثیر بسزایی در سلامت چشم‌های ما داشته و در صورت عدم انتخاب رنگ مناسب برای نور اتاق خواب، امکان آسیب به چشمان و یا اختلال در خواب ما شود.

همچنین، از دیگر تاثیرات استفاده از نورهای رنگی مناسب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم آسیب به چشم انسان
  • کمک به رشد بهتر گل و گیاهان
  • کمک به نشان دادن بهتر زیبایی محیط
  • کمک به تزئین و دکوراسیون خانه

بهترین رنگ نور برای چراغ خواب

حال که به طور کامل با دمای رنگ نور، رنگ نور، و تاثیرات انتخاب رنگ نور مناسب برای اتاق آشنا شدیم، نوبت به بررسی انواع رنگ‌های نور و بهترین رنگ نور برای چشم می‌رسد. مهم ترین انواع رنگ‌های نور موجود در بازار شامل موارد زیر است:

۱۹۰۰ کلوین: معادل نور شمع

۲۶۵۰ کلوین: لامپ التهابی ۴۰ وات

۲۷۹۰ کلوین: لامپ التهابی ۶۰ وات

۲۸۲۰ کلوین: لامپ التهابی ۷۵ وات

۲۹۰۰ کلوین: لامپ التهابی ۱۰۰ وات

۲۹۸۰ کلوین: لامپ التهابی ۲۰۰ وات

۳۱۰۰ کلوین: روشنایی هنگام طلوع و یا غروب خورشید

۳۸۰۰ کلوین: فلاش عکاسی

۵۵۰۰ کلوین: نور بعد از ظهر

۷۰۰۰ کلوین: نور خورشید در هوای ابری

۱۰۰۰۰ کلوین: یک روز آفتابی در یک تابستان با هوای صاف است.

حال، با توحه به موارد اشاره شده در بالا، و طبق گفته بسیاری از متخصصان، رنگ اتاق خواب،بهترین دمای نور مورد نیاز برای عدم آسیب به چشم، دمای بین ۳۵۰۰ الی ۷۰۰۰ کلوین بوده(چرا که به نور خورشید نزدیک تر است)، و بهترین رنگ برای لامپ اتاق خواب، رنگ آبی است. رنگ آبی باعث ایجاد احساس آرامش و در نتیجه خواب بهتر می‌شود. اگر برای اتاق خود و یا حتی کودک خود قصد خرید لامپ دارید، می‌توانید از رنگ‌های سفید یا زرد و ترکیبی از این دو رنگ استفاده کنید.

بهترین رنگ نور برای خواب

بهترین نوع لامپ برای نورپردازی اتاق خواب

علاوه بر بحث انتخاب بهترین نور برای خواب، طبیعتا نوع لامپ انتخابی شما در سلامت چشم شما و زیبایی محیط شما دارای تاثیرات بسیاری است. دو مورد از بهترین و پرکاربردترین نوع لامپ‌های برای نورپردازی اتاق خواب شامل موارد زیر است:

  1. چراغ ال ای دی سقفی: نوعی از چراغ‌های ال ای دی بوده که در درون سقف اتاق مورد نظر شما نصب شده و از بالا به نور پردازی می‌پردازد. این نوع لامپ‌ها به دلیل داشتن برد زیاد و مصرف کم، به یکی از پرطرفدارترین و پرفروش ترین لامپ‌های موجود در بازار تبدیل شده اند.
  2. لامپ ال ای دی حبابی : یکی دیگر از لامپ‌های مناسب برای نورپردازی اتاق خواب، لامپ‌های ال ای دی حبابی هستند. از مهم ترین انواع لامپ‌های ال ای دی حبابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • لامپ ال ای دی حبابی معمولی
  • لامپ ال ای دی حبابی استوانه ای
  • لامپ ال ای دی حبابی مات
  • لامپ ال ای دی حبابی شفاف
  • لامپ ال ای دی حبابی فیلامنتی
  • لامپ ال ای دی حبابی رنگی
  • لامپ ال ای دی حبابی صنعتی

همچنین، اگر قصد آشنایی بیشتر با این انواع لامپ حبابی ال ای دی اشاره شده در بالا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله در مورد ساخت لامپ‌های ال ای دی حبابی را از دست ندهید.

سخن پایانی

یکی از مهم ترین و حساس ترین اعضای بدن، چشم‌ها هستند. استفاده از رنگ نور‌های نامناسب برای اتاق خواب می‌تواند به چشمان شما و اطرافیانتان آسیب‌های جدی برساند. در این مقاله از وبسایت نور جم، سعی کردیم تا با بررسی رنگ نور مناسب برای اتاق خواب، شما را در یکی از نکات مهم نورپردازی اتاق خواب بیشتر راهنمایی کنیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *