مقاله

تفاوت پروژکتور اس ام دی و سی او بی

تفاوت پروژکتور اس ام دی و سی او بی

یکی از پر استفاده ترین و پرکاربردترین ابزارهای نورپردازی توانمند، که توانسته اند طرفدارن بسیار زیادی را به سمت خود جلب کنند و به فروش قابل توجهی در بازارهای داخلی و خارجی برسند، پروژکتورها هستند. این وسایل به دلیل داشتن طول عمر بالا و قدرت نورپردازی منحصر به فرد، به یکی از پر فروش ترین ابزار‌های نورپردازی در بازار تبدیل شده اند.

حال، از میان انواع پروژکتور ال ای دی موجود در بازار، دو مدل پروژکتور اس ام دی و سی او بی هستند که از نظر کاربرد و میزان فروش، رقابت بسیار شدیدی با یکدیگر داشته و به پرفروش ترین پروژکتور‌های موجود در بازار ایران تبدیل شده اند. اما به راستی تفاوت میان این دو چیست و استفاده از کدام موارد باعث نورپردازی بهتر فضا‌ها می‌شود؟

اگر شما نیز در مورد این دو نوع پروژکتور کنجکاو شده اید ولی هنوز فرق اس ام دی و سی او بی را نمی‌دانید، نگران نباشید. در این مقاله کامل و مفصل از وب سایت نورجم قصد داریم تا با بررسی تفاوت پروژکتور SMD و COB از نظر ساختار داخلی و حالت کارکردی، شما را در داشتن یک نورپردازی منحصر به فرد بیشتر راهنمایی کنیم.

ویژگی پروژکتور اس ام دی

پروژکتور اس ام دی، نوعی از پروژکتور‌های ال ای دی بوده که دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی نسبت به پروژکتور‌های ال ای دی معمولی است. SMD مخفف اصطلاح Surface Mount Devices بوده و به معنای قطعات نصب سطحی می‌باشد. به طور کلی، لامپ اس ام دی نوعی خاص از لامپ ال ای دی حبابی بوده که به واسطه طرز ساخت آن، بسیار کارآمدتر، با تنوع رنگ بیشتر، وضوح بالاتر، حجم بسیار کمتر و زاویه دید بهتر همراه با صرفه جویی انرژی بیشتر، توانسته است مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کند.

همچنین، طبیعتا تکنولوژی ساخت این نوع لامپ ها بسیار پیشرفته تر از تکنولوژی ساخت پروژکتورهای ال ای دی معمولی است.

انواع پروژکتور smd

با توجه به تنوع بالای این پروژکتورها، از مهم ترین انواع پروژکتور اس ام دی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پروژکتور ثابت
  • پروژکتور متحرک
  • پروژکتور مستطیلی
  • پروژکتور مربعی
  • پروژکتور دیواری
  • پروژکتور زمینی

ویژگی پروژکتور سی او بی

در بررسی ویژگی پروژکتور cob، مهم ترین عامل، بررسی نحوه پخش نور آن است. این نوع پروژکتورها، به دلیل داشتن تعداد زیادی چیب نور زا بر روی برد آن‌ها، توانایی پخش کردن نور را به طور گسترده تری نسبت به دیگر مدل پروژکتور‌ها دارا هستند. از سوی دیگر نیز، نور پخش شده از سوی لامپ پروژکتور سی او بی، مشکل عدم یکنواختی پخش نور در پروژکتور‌های اس ام دی را نداشته و نور را به صورت منظم به همه قسمت‌ها هدایت می‌کند.

انواع پروژکتور cob

انواع پروژکتور سی او بی، اکثرا مانند پروژکتور اس ام دی بوده ولی با یک سری تفاوت‌ها که در اینجا به بررسی همه انواع آن‌ها می‌پردازیم:

  • پروژکتور سی او بی ثابت
  • پروژکتور سی او بی متحرک
  • پروژکتور سی او بی بدون قاب( مقاومت در برابر آسیب کمتر)
  • پروژکتور سی او بی قاب دار
  • پروژکتور سی او بی تک لامپه
  • پروژکتور سی او بی چند لامپه

 

smd vs cob

تفاوت پروژکتور smd با cob

حال که با ویژگی پروژکتور smd و cob بیشتر آشنا شدیم، نوبت به بررسی‌های حرفه ای و دقیق تر تفاوت اس ام دی و سی او بی می‌رسد:

  1. مقایسه شکل ظاهری پروژکتور SMD و COB: از نظر شکل ظاهری، تفاوت میان این دو پروژکتور بسیار قابل توجه است. به طور کلی، تعداد دیود‌های به کار رفته در پروژکتور سی او بی بسیار بیشتر از تعداد دیود‌های بکار رفته در پروژکتور‌های اس ام دی است. همین امر باعث شده است تا شکل ظاهری پروژکتورCOB به صورت دانه‌های ریز و زیاد باشد ولی شکل ظاهری پروژکتورSMD به صورت یک یا چند تایی است. همچنین، به صورت کلی پروژکتور اس ام دی دارای ابعاد بزرگ‌تری است و جای بیشتری را اشغال می‌کند. به علاوه بدنه آن هم به گونه‌ای طراحی شده که تا حدی می‌توان از بیرون، مدار داخلی آن را مشاهده کرد.
  2. تفاوت کاربرد انواع پروژکتور SMD، COB: از آن جایی که پروژکتور اس ام دی توانایی ایجاد نور بدون سایه را دارد، از آن در مکان‌هایی مانند خانه‌های مسکونی و یا سالن‌های مطالعه استفاده بیشتری می‌شود. همچنین، از این نوع پروژکتورها در نجاری‌ها و سالن‌های خیاطی استفاده زیادی می‌شود.

از آن سو نیز، از پروژکتور COB، به دلیل داشت نوری متمرکز، بیشتر در نمایشگاه‌ها و یا کافی شاپ‌ها استفاده می‌شود.

  1. بررسی کیفیت نور پروژکتور اس ام دی و سی او بی: در حالت کلی، پروژکتور اس ام دی درخشان‌تر هستند و نور را در زاویه بزرگ‌تری پخش می‌کنند. پس اگر می‌خواهید که تعداد کمتری پروژکتور را خریداری کنید، می‌توانید به سراغ SMDها بروید. در آن سو نیز، انواع پروژکتور سی او بی نوری با کیفیت بهتر و یکنواخت‌تر تولید می‌کنند و در نتیجه خیرگی کمتری را به وجود می‌آورند.
  2. مقایسه شاخص نمود رنگ در انتخاب پرژکتور ال ای دی COB و SMD: هر چه نور با زاویه دقیق تر و بهتری پخش گردد، میزان شاخص نمود رنگ آن نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین، پروژکتور اس ام دی توانایی نمود رنگ بیشتری را دارد.

کلام آخر

یکی از جالب ترین و دشوار ترین تصمیم‌ها میان پروژکتورها، بحث انتخاب میان پروژکتور سی او بی و یا اس ام دی است. امیدواریم با کمک این مقاله توانسته باشیم شما را در انتخاب پروژکتور مناسب فعالیت شما بیشتر راهنمایی کرده باشیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *