پروژکتور اس ام دی

پروژکتور اس ام دی

فناوری SMD کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارد همانند کاربردشان در مادربردهای رایانه ای و یا پروژکتورها در صنایع روشنایی. اما دقیقا چه هستند؟

SMD مخفف عبارت Surface Mounted Device است. به این معنا که در این فناوری یک تراشه الکترونیکی مستقیما روی برد مدار نصب می‌شود. در این فرآیند به دلیل اتصالات کمتری که وجود دارد قطعات کوچکتر تولید می شود.

همین کوچکی و اتصالات کمتر منجر به افزایش سرعت تولید و آسان تر شدن آن می شود.  بسیاری از ماشین آلات تولیدی قادر به قرار دادن بیش از ۱۳۶۰۰۰ تراشه در ساعت هستند.

در صنایع روشنایی ، این فناوری  بدان معنی است که خود دیودها مستقیما روی برد نصب می شوند، اگر دقت کنید می توانید آنها را ببینید، یک سری دیودهای زرد رنگ که پس از روشن شدن، نور ساطع می کنند. در واقع می‌توان پروژکتورهای SMD را نسل دوم پروژکتور ال ای دی در نظر گرفت.

پروژکتور SMD چیست

پروژکتور اس ام دی  را از روی تراشه هایی (غالبا زرد رنگ) که روی سطح داخلی نصب شده بشناسید. روشنایی این پروژکتور توسط لامپ اس ام دی تولید می شود که نور با کیفیت و شبیه به نور خورشید، بدون پرتو فرابنفش و مادون قرمز تولید می کند. ویژگی اصلی لامپ های SMD   این است که دارای آی سی با پایه کوتاه است که بدون نیاز به لحیم کاری در سوراخ های تعبیه شده در برد قرار می گیرد. فاصله موجود میان بردها باعث می شود پروژکتورSMD نور پراکنده وغیر نقطه ای  تولید کند که سایه روشن بوجود نمی آورد. این پروژکتور بیشتر به عنوان روشنایی نمای ساختمان به کار برده می‌شود.

انواع پروژکتور اس ام دی

این نوع از پروژکتور بر اساس ابعاد تراشه های ال ای دی روی آن دسته بندی می شود. انواع ماژول های SMD با ابعاد تراشه های LED متمایز می شوند. انواع متداول عبارتند از ۵۰۵۰ SMD LED، ۳۵۲۸ SMD LED، ۲۸۳۵ SMD LED.

پروژکتور اس ام دی ضد آب

این نوع  از پروژکتور smd  قالبا در فضای های باز ومحوطه ها جهت روشنایی استفاده می شوند که البته هنگام خرید پروژکتور smd باید به درجع حفاظت محصول توجه کنیم، حداقلIP مورد نیاز برای استفاده پروژکتور اس ام دی در فضای باز ای پی ۶۵ می باشد.

پروژکتور اس ام دی حرفه ای

این محصول معمولا به شکل خاص و با زاویه تابش نور محدود و به شکل دور برد تولید می‌شود که بیشتر به عنوان روشنایی نمای ساختمان ها و جهت برجستگی یک نمای معماری خاص استفاده می شود، خوشبختانه پروژکتور اس ام دی ایرانی نیز به این شکل در توان های مختلف تولید می شود و در بازار نیز در دسترس است.

مزیت پروژکتور اس ام دی جدید

در چند سال اخیر به همت کارخانه ها و مهندسان ایرانی مدل و انواع مختلف با کاربرد های متفاوتی از پروژکتور اس ام دی جدید تولید شده است و تقریبا واردات این نوع محصول به طور کلی قطع شده.

هنگام خرید پروژکتور SMD به چه نکاتی توجه کنیم

قیمت پروژکتور SMD نسبت به خانواده های دیگر پروژکتورها بسیار پایین و در عین حال کارایی خوبی دارند.

علاوه بر قیمت، نکاتی که در خرید همه پروژکتور ها باید توجه شود شدت نور پروژکتور، توان مصرفی، رنگ نور مناسب، میزان پرتاب نور و … است.

توجه به شدت نور به جای توجه به وات مصرفی

فروش انواع پروژکتور اس ام دی به اشکال و توان های متفاوتی در بازار صورت می گیرد اما نکته مهم هنگام خرید یک پروژکتور اس ام دی توجه به شدت نور پروژکتور اس ام دی با کیفیت می‌باشد.

همانطور که قبلا گفته شده چیپ های  SMD  دارای شدت نور های متفاوتی هستند برای مثال اس ام دی ۱ وات با شدت نور ۸۰ لومن بر وات در مقایسه با یک چیپ اس ام دی با شدت نور ۱۶۰ لومن بر وات راندمان نصف دارد.

به عبارت دیگر هر دو مدل اس ام دی بیان شده توان مصرفی یک وات دارند ولی شدت نور مدل دوم دو برابر مدل اول است.

با توجه به نکته بالا در هنگام خرید پرژکتور  smdتوجه به شدت نور پروژکتور بسیار مهم تر از توان مصرفی آن است.

توجه به جنس و وزن قاب پرژکتور

بدنه قاب پروژکتور وظیفه خنک کردن و دفع حرارت از ال ای دی را بر عهده دارد.

به همین دلیل حتما باید از فلزاتی با ضریب انتقال حرارت بالا مانند آلومینیوم ساخته شود.

پروژکتورها با بدنه پلاستیکی کیفیت و طول عمر بسیار پایینی دارند. البته این موضوع بستگی به نوع چیدمان و طراحی مدار PCB  نیز دارد.

قیمت پروژکتور اس ام دی

تولید انبوه و طراحی ماژولار لامپ و پروژکتور SMD باعث شده تا نسبت به دیگر اقلام روشنایی قیمت پایین تری داشته باشد و به عنوان یک پروژکتور اس ام دی ارزان قیمت مد نظر قرار گیرد. و با توجه به مصرف متریال، اتصالات کمتر باعث ابعاد کوچک و وزن سبک آن شده است که این امر باعث افزایش فروش پروژکتور اس ام دی در بازار شده.

پرژکتور های اس ام دی با توجه به کیفیت مواد و قطعات مصرفی در آنها قیمت گذاری می شوند. که این امر نیاز به تخصص و آشنایی با قطعات روشنایی دارد.  هنگام خرید پروژکتور اس ام دی حتما از متخصصین فروش راهنمایی های لازم در ارتباط با تفاوت و مزیت و چرایی قیمت گذاری اطلاعات لازم را دریافت کنید، همچنین با تماس با کارشناسان فروش شرکت نورجم می تواند از قیمت روز پروژکتور اس ام دی مطلع شوید.

طراحی مناسب

در پایان  لازم  است به  این موضوع که فقط استفاده از مقادیر زیادی از آلومینیوم موجب افزایش طول عمر پروژکتور اس ام دی نمی شود بلکه نحوه طراحی هیتسینگ پروژکتور و نحوه چیدمان و طراحی مدار پی سی بی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.