پروژکتور رشد گیاه

پروژکتور رشد گیاه

لزوم استفاده از پروژکتور رشد گیاه در چیست؟

با کوتاه شدن روزها، میزان نوری که گیاهان خانگی ما دریافت می کنند کاهش می یابد. به دلیل تکمیل سطح نور گیاهان خانگی در زمستان و یا مناطق کم نورمنزل و محل کار، فروش پروژکتور رشد گیاه افزایش یافته  و دوستداران گل و گیاه  می‌توانند اطمینان حاصل کنند که گیاهان آن ها سرحال خواهند شد و رشد معمول خود را خواهند داشت.

قبل از آشنایی با پروژکتور رشد گیاه ال ای دی برای منزل و محل کارتان آگاهی از مفهوم های شدت نور ، مدت زمان و رنگ نور را ضروری است.

  • شدت نور: میزان نوری است که در فاصله معینی از منبع نور به سطحی می رسد. برای مثال، یک لامپ فوق روشن که ۳۰ سانتی متر از یک سطح فاصله دارد، ممکن است همان شدت نوری را که یک لامپ کم نور در فاصله ۰٫۵ سانتی متر از سطح قرار دارد، ارائه دهد.
  • مدت زمان: تعداد ساعات نوری را که گیاه در یک دوره ۲۴ ساعته دریافت می کند را توصیف می کند. می‌توانیم آن را با روشن و خاموش کردن چراغ‌ها یا راحت‌تر با یک تایمر قابل برنامه‌ریزی کنترل کنیم.
  • رنگ: ظاهر بصری نور را توصیف می کند. اکثر چراغ های رشد نور طیف کاملی را ارائه می دهند. بیشتر گیاهان نورانی از انتهای طیف آبی ("سرد") و قرمز ("گرم") استفاده می کنند. از نور زرد و سبز کمی استفاده می کنند. نور آبی رشد رویشی (شاخ و برگ و ریشه) را تحریک می کند در حالی که نور قرمز گیاهان را برای تولید گل و میوه تحریک می کند.

آیا می توان از چراغ ال ای دی معمولی به عنوان پروژکتور رشد گیاه استفاده کرد؟

چراغ های ال ای دی معمولی نمی توانند به عنوان چراغ رشد استفاده شوند، حتی اگر ممکن است برخی از طول موج های لازم برای گیاهان را ساطع کنند. چراغ های ال ای دی  معمولی نور مورد نیاز گیاهان را به اندازه کافی ساطع نمی کنند. رشد گیاه در درجه اول به نور قرمز و آبی نیاز دارد که چراغ های رشد گیاه ال ای دی برای به حداکثر رساندن آن طراحی شده اند.

کارکرد پروژکتور رشد گیاه

چراغ های رشدگیاه  نسبت به همتایان معمولی خود توان بیشتری تولید می کنند. شدت نورها به افزایش سرعت فتوسنتز کمک می کند، زیرا تضمین می کند که گیاهان انرژی کافی برای رشد دارند. چراغ‌های رشد متفاوتی در بازار وجود دارند که شدت‌های متفاوتی دارند که بر توان تولیدی آنها تأثیر می‌گذارد.

بهترین پروژکتور رشد گیاه یا سعی می‌کند طیف نوری مشابه نور خورشید را ارائه دهند یا طیفی را ارائه کند که بیشتر متناسب با نیاز گیاهان در حال کشت باشد. شرایط فضای باز با دمای رنگ های مختلف و خروجی های طیفی از نور رشد و همچنین تغییر شدت لامپ ها تقلید می شود. بسته به نوع گیاهی که کشت می‌شود، مرحله کشت (به عنوان مثال مرحله جوانه‌زنی/روشی یا مرحله گلدهی/باردهی)، و دوره نوری مورد نیاز گیاهان، دامنه‌های خاص طیف، اثر نوری و دمای رنگ برای استفاده مطلوب است.

بر اساس قانون مربع معکوس، شدت نور تابش شده از یک منبع نقطه ای (در این مورد یک لامپ) که به یک سطح می رسد با مجذور فاصله سطح از منبع نسبت عکس دارد (اگر جسمی دو برابر دورتر باشد. تنها یک چهارم نور را دریافت می کند) که یک مانع جدی برای پرورش دهندگان داخلی است و تکنیک های زیادی برای استفاده بهینه از نور استفاده می شود. بنابراین اغلب از رفلکتورها در چراغ ها برای به حداکثر رساندن کارایی نور استفاده می شود. گیاهان یا چراغ‌ها تا حد امکان به هم نزدیک می‌شوند تا روشنایی یکسانی دریافت کنند و تمام نوری که از چراغ‌ها می‌آید به‌جای محیط اطراف، روی گیاهان بیفتد.

انواع پروژکتور رشد گیاه

این نوع چراغ در انواع مختلف از جمله ال ای دی ، متال هالید، فلورسنت ،چراغ های سدیم فشار قوی تقسیم بندی میشوند که نوع ال ای دی آن، نسل چهارم و آخرین تکنولوژی مورد استفاده در این نوع چراغ است . لازم به ذکر است هزینه پروژکتور رشد گیاه در انواع مختلف متفاوت می باشد.

چراغ رشد گیاه ال ای دی چگونه به رشد گیاه کمک می کند؟

چراغ‌ رشد گیاه ال ای دی معمولاً تنها یک طیف باریک از رنگ ها را ارائه می دهند و بنابراین چراغ ال ای دی رنگی مختلف در چراغ های رشد به نسبت هایی بسته به کاربرد مورد نظر مخلوط می شوند مشخص شده است که طیف‌های نور سبز، قرمز، آبی بر تشکیل ریشه، رشد گیاه و گلدهی تأثیر دارند.نسبت های رنگی خاصی را برای رشد بهینه گیاه در زیر نورهای رشد گیاه ال ای دی توصیه کنید. نشان داده شده است که بسیاری از گیاهان در صورت دریافت نور قرمز و آبی می توانند به طور طبیعی رشد کنند. با این حال، بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که نور قرمز و آبی (صورتی تا بنفش بسته به نسبت قرمز به آبی) تنها مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش رشد را فراهم می‌کند، رشد گیاه در زیر نور تکمیل‌شده با سبز بهتر است.

چراغ‌های رشد گیاه ال ای دی  سفید طیف کاملی از نور را ارائه می‌کنند که برای تقلید از نور طبیعی طراحی شده است و طیفی از قرمز، آبی و سبز را برای گیاهان فراهم می‌کند. نور سفید در طیفی از نظر دمای رنگ درجه بندی می شود که در آن نورهای سردتر فوتون های آبی بیشتری تولید می کنند و نورهای گرمتر فوتون های قرمز بیشتری تولید می کنند.

در آزمایشات انجام شده توسط Philips Lighting برای یافتن دستور العمل نوری بهینه برای رشد سبزیجات مختلف در گلخانه ها، آنها دریافتند که جنبه های زیر از نور بر رشد گیاه (فتوسنتز) و رشد گیاه (مورفولوژی) تأثیر می گذارد: شدت نور، نور کل در طول زمان، نور در کدام لحظه از روز، دوره نور/تاریکی در روز، کیفیت نور (طیف)، جهت نور و توزیع نور بر روی گیاهان. با این حال، اشاره شده است که در آزمایش‌های بین گوجه‌فرنگی، خیار کوچک و فلفل دلمه‌ای، دستور نور بهینه برای همه گیاهان یکسان نبود و بسته به محصول و منطقه متفاوت بود که باید قبل از خرید لامپ رشد گیاه نورپردازی مناسب گل و گیاه مورد نظر بررسی و طراحی گردد.

فاصله لامپ پروژکتور رشد گیاه از گل و گیاه مورد نظر چه قدر باید باشد؟

برای جلوگیری از سوختگی برگ، چراغ‌های رشد ال ای دی  باید بین ۱۲ اینچ (۳۰ سانتی‌متر) از گیاهان برای لامپ‌های با وات پایین (زیر ۳۰۰ وات) تا ۳۶ اینچ (۹۱ سانتی‌متر) دورتر از گیاهان برای لامپ‌های با وات بالاتر (۱۰۰۰ وات یا بیشتر) فاصله داشته باشند.

پروژکتور رشد گیاه ضد آب

یکی از بهترین چراغ رشدگیاه نوع ضد آب آن است که می توانند در خاک مرطوب یا خشک استفاده شوند. چراغ های رشد ال ای دی  ضد آب می توانند به طور موثر میزان بقای گیاهان را بهبود بخشند. این پروژکتور برای رشد گیاهان، مانند سبزیجات هیدروپونیک و کشت گیاه بدون خاک بسیار مناسب است.

ساخت پروژکتور رشد گیاه

ساخت پروژکتور رشد گیاه به این گونه هست که نور با طیف کامل نوری است که طیف الکترومغناطیسی را از مادون قرمز تا ماوراء بنفش نزدیک یا تمام طول موج هایی که برای زندگی گیاهان یا حیوانات مفید هستند را می پوشاند. به طور خاص مانند نور خورشید طیف کامل در نظر گرفته می شود.

خرید پروژکتور رشد گیاه

جهت اطلاعات بیشتر در مورد قیمت پروژکتور رشد گیاه تهران و یا در صورت داشتن هر گونه سوال و یا همچنین عدم رضایتمندی کافیست با کارشناسان فروش و ارتباط با مشتریان شرکت صنایع روشنایی نورجم به شماره ۰۲۱۶۶۳۴۲۱۱۵ و ۰۲۱۶۶۷۱۳۰۲۲ تماس بگیرید و یا از طریق نشانه چت واتس اپ در وبسایت با ما ارتباط برقرار کنید.

لازم به ذکر است زمان تحویل پروژکتور پس از ثبت نهایی سفارش ، ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد خواهد بود.