مقاله

روش عملکرد لامپ ال ای دی

روش عملکرد لامپ ال ای دی

روش عملکرد لامپ ال ای دی

در طول چند سال اخیر نورپردازی LED به طور قابل توجهی توسعه یافته است. این یعنی بسیاری از مشاغل و خانه ها شروع به در نظر گرفتن آن به عنوان یک روش اقتصادی و سبز برای روشنایی محیط های مختلف کرده اند. مشکل در گذشته این بود که لامپ‌ ها نور کافی برای استفاده روزمره تولید نمی‌کردند و عموماً گران قیمت بودند. هر دوی این مشکلات اکنون تا حد زیادی حل شده اند و انواع مختلفی از لامپ های LED وجود دارد که انتخاب را برای کاربران سخت کرده اند. در ادامه مطلب از نورجم به بررسی انواع، اجزا، کاربرد و روش عملکرد لامپ ال ای دی می پردازیم.

انواع لامپ ال ای دی

پیش از بررسی ساختمان و طرز کار لامپ ال ای دی، لازم است بدانید که لامپ های ال ای دی انواع مختلفی دارند و بر اساس نوع لامپ، روش عملکرد لامپ ال ای دی نیز ممکن است متفاوت باشد.  در میان انواع مختلف لامپ های ال ای دی، دو نوع اصلی شامل پروژکتور سی او بی و پروژکتور اس ام دی است.

لامپ SMD مخفف Surface Mounted Device است و یکی از نسل های جدید نورپردازی های LED به شمار می رود. لامپ‌ها حاوی تراشه‌ های SMD هستند که روشنایی بیشتری را اضافه می‌کنند و آن را به انتخابی مناسب‌ تر برای خانه‌ ها و ادارات تبدیل کرده است.

لامپ cob مخفف Chip on Board است که نسل جدید دیگری از فناوری LED محسوب شده و میزان نور متراکم تری را در مقایسه با SMD و اپتیک عالی ارائه می دهد. دلیل آن این است که با استفاده از لامپ cob یک پرتو ثابت از نور کنترل شده را دریافت می کنید. لامپ cob نسبت لومن به وات بهتری را ارائه می دهد و این یعنی آنها بسیار کارآمد در نظر گرفته می شوند. روش عملکرد لامپ ال ای دی در نوع cob و smd با توجه به اجزای آنها، تفاوت چندانی ندارد.

اجزای لامپ ال ای دی

به طور کلی چراغ ال ای دی در مراحل مختلفی ساخته می شوند و در هر کدام از این مراحل، یک بخش خاص به لامپ ال ای دی اضافه می شود. اجزای لامپ های ال ای دی در انواع مختلف این لامپ ها ممکن است متفاوت باشند و این بر روش عملکرد لامپ ال ای دی تاثیرگذار است. با این حال اجرای کلی لامپ های ال ای دی شامل موارد زیر است:

  • تراشه LED
  • منبع تغذیه یا درایور
  • برد مدار چاپی برای LED
  • محفظه یا قاب برای محصور کردن سایر اجزا
  • سایر مواد مصرفی مورد نیاز

عملکرد ال ای دی

کاربرد لامپ ال ای دی

مزایای نورپردازی LED در فراتر از کشورها، فرهنگ ها و سطوح وضعیت اجتماعی-اقتصادی قابل بررسی است. افرادی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند از جایگزینی نفت سفید با چراغ های LED ایمن سود می برند.

با استفاده از چراغ های ال ای دی می توان محیط را در شب به اندازه کافی روشن کرد. این لامپ ها خطر آتش سوزی و استنشاق دود سمی ندارند. شرکت‌های تجاری از مزایای روشنایی ایمن و کارآمد محل کار، تأسیسات تولیدی، کارخانه‌ها، انبارها، پارکینگ‌ها و موارد دیگر بهره می‌ برند و در عین حال در هزینه‌ های خود صرفه‌ جویی می‌ کنند.

با توجه به روش عملکرد لامپ ال ای دی، این لامپ ها علاوه بر ایجاد روشنایی مناسب در محیط های مختلف با هزینه کم، دارای کاربردهای فراوانی در چیدمان منزل نیز هستند. بر اساس رنگ نور لامپ ال ای دی می توان از آن به عنوان ابزاری جهت زیباسازی منزل و تغییر فضا و حس و حال قسمت های مختلف خانه استفاده کرد.

لامپ ال ای دی چگونه کار میکند

اکنون که با انواع و اجزای لامپ های ال ای دی آشنا شدید، باید بدانید که نحوه کار لامپ ال ای دی چگونه است. در پاسخ به چگونگی روشن شدن لامپ ال ای دی باید گفت که این لامپ زمانی که الکترون ها در ساختار نیمه هادی خود به اطراف حرکت می کنند، نور تولید می کند.

یک نیمه هادی از یک جزء با بار مثبت و یک جزء با بار منفی ساخته شده است. لایه مثبت دارای “سوراخ” به عنوان منافذی برای الکترون ها است. لایه منفی نیز دارای الکترون های آزاد است که در اطراف آن شناور هستند.

هنگامی که بار الکتریکی به نیمه هادی برخورد می کند، جریان الکترون ها را از لایه منفی به لایه مثبت فعال می کند. آن الکترون های برانگیخته هنگام جریان یافتن به حفره های دارای بار مثبت، نور ساطع می کنند. مجموعه این فرایند، نحوه عملکرد لامپ ال ای دی را شرح می دهد. اختلال و مشکل در هر بخش از لامپ، روش عملکرد لامپ ال ای دی را مختل می کند.

جمع بندی

 در این مطلب از مجموعه نورجم، توضیحاتی در رابطه با روش عملکرد لامپ ال ای دی ارائه شد. لامپ ال ای دی در سال های اخیر با توسعه قابل توجهی مواجه بوده اند. این لامپ ها از اجزا و انواع مختلفی تشکیل شده اند که بر اساس آنها کاربردهای متفاوتی نیز دارند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *