مقاله

تفاوت روشنایی و نورپردازی

تفاوت روشنایی و نورپردازی

دو مورد از پرکاربرد ترین و متداول ترین اصطلاحات موجود در علم مهندسی نورشناسی، روشنایی و نورپردازی هستند. متاسفانه بسیاری از افراد تازه کار در این علم با مفاهیم این دو اصطلاح چندان آشنایی ندارند و گاها این دو را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند.

روشنایی و نورپردازی دو مقوله کاملا جدا از یکدیگر بود و نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. فردی که قصد آشنایی بیشتر با این علم را داشته باشد و یا اینکه صرفا بخواهد نورپردازی بهتری برای فضای مورد نشر خود داشته باشد، باید با این مفهوم و  کاربرد نورپردازی و روشنایی و تفاوت میان آن‌ها آشنایی کامل داشته باشد.

در این مقاله از مجموعه نورجم، اینجاییم تا با بررسی تفاوت روشنایی و نورپردازی، شما را در این مسیر بیشتر راهنمایی کنیم.

تعریف روشنایی

به طور کلی، روشنایی موضوعی کاملا علمی‌است که برای نشان دادن میزان نور تولیدی منبع نوری ما استفاده می‌شود. هرچه میزان روشنایی منبع نوری بیشتر باشد، یعنی این نور توان تولیدی بیشتری داشته و اتاق ما را نورانی تر می‌کند.

به طور مثال، گفته می‌شود که برای رانندگی رانندگان در شب، میزان روشنایی چراغ ال ای دی خیابانی باید از یک حد خاصی بیشتر باشد تا استاندارد محسوب شوند. و یا اینکه برای انجام کار با کامپیوتر و لپ تاپ‌ها باید فضای شما روشنایی کافی داشته باشد.

تعریف نورپردازی

برخلاف روشنایی، نورپردازی اصطلاحی است که بیشتر برای نشان دادن جنبه هنری و معماری کار با نورها به کار می‌رود. بدون داشتن منابع نوری با روشنایی مناسب، انجام فعالیت‌های نورپردازی عملا غیر ممکن است و زیبایی چندانی به محیط شما را نمی‌دهد.

از مهم ترین کاربردهای نورپردازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نورپردازی نمای ساختمان‌ها
  • نورپردازی موزه‌ها و نمایشگاه‌ها
  • نورپردازی ساختمان‌های قدیمی‌و تاریخی
  • نورپردازی حیاط ساختمان

تفاوت روشنایی و نورپردازی1

تفاوت روشنایی و نورپردازی چیست

همانطور که احتمالا از بخش‌های بالاتر نیز برداشت کرده اید،  روشنایی یک مفهوم کمی ‌و کاملا علمی‌است در حالی که نورپردازی در دنیای امروزی نوعی ترکیب از علم و هنر است که با توجه به پیشرفت‌های آن کمک می‌کند تا در هر جایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد موجب افزایش وضوح بصری و در نتیجه ادراک زیباتر فرد بیننده شود. بنابراین وجود دو مقوله روشنایی و نورپردازی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین اجزا‌ها در معماری مدرن غیر قابل انکار است.

در این بخش به بررسی تکنیک‌ های نورپردازی در برخی از فضا‌ها می‌پردازیم:

  1. تفاوت روشنایی و نورپردازی در ساختمان: اگر قصد داشته باشید صرفا یک ساختمان ساده و معمولی، مانند یک آپارتمان، را روشن کنید، می‌توانید صرفا از لامپ‌ ال ای دی حبابی معمولی برای نورپردازی فضا استفاده کنید، اما این تنها راه زیباسازی ساختمان شما نیست:
  • استفاده از نور‌های دارای فکوس برای افزایش زیبایی تابلو‌ها(برای نمایشگاه‌ها یا حتی خانه‌ها)
  • استفاده از لوستر‌های درخشنده و طلایی
  • استفاده از نورهایی با توان روشنایی بالا برای نشان دادن ریزه کاری‌های مجسمه‌ها در موزه‌ها
  • استفاده از لامپ‌های رشته ای رنگی در دور تا دور فضای خانه
  1. تفاوت روشنایی و نورپردازی در نمای ساختمان: هنگامی‌که فردی می‌خواهد برای اولین بار وارد ساختمانی شود، اولین چیزی که چشم او را می‌گیرد نمای ساختمان است. خلاقانه ترین تکنیک‌های نورپردازی در نمای ساختمان شامل موارد زیر است:
  • استفاده از لامپ‌های رشته ای در سرتاسر بالکن و یا سنگ کاری‌های ساختمان
  • استفاده از لامپ‌های‌هالوژن در بخش‌هایی از نمای ساختمان
  • پروژکتور‌ ال ای دی: اگر در بخش جلویی خانه خود حیاط و یا پارکینگ سرباز دارید، یکی از بهترین راه‌ها برای نشان دادن تمامی‌جزئیات ساختمان، استفاده از پروژکتورها است. پروژکتور‌ها به دلیل داشتم توان تولید روشنایی بالا و پخش بودن نور آن‌ها، بهترین گزینه برای تزئین نمای ساختمان هستند.
  1. تفاوت روشنایی و نورپردازی حیاط خانه: متاسفانه بحث تفاوت روشنایی و نورپردازی حیاط ساختمان‌ها یکی از مواردی است که کمتر از دیگر فضاها نسبت به آن توجه می‌شود و بنابراین هنوز بسیاری از افراد به طور کامل از پتانسیل‌های نورپردازی آن استفاده نکرده اند. خلاقانه ترین تکنیک‌ها شامل موارد زیر است:
  • استفاده از پنل ال ای دی توکار برای نشان دادن محل عبور افراد
  • استفاده از ریسه‌های ال ای دی برای پیچاندن آن‌ها به دور درختان تنومند باغ
  • طراحی یک درخت مصنوعی با استفاده از ریسه‌ها و لامپ‌های ال ای دی
  • جدا کردن گیاهان مختلف باغچه از یکدیگر با کمک لامپ‌های رشته ای

سخن پایانی

روشنایی و نورپردازی دو مقوله جدا از یکدیگر بوده ولی کمک یکدیگر می‌توانند تکامل و زیبایی خود را به بهترین نحو نشان دهند.

امیدواریم با کمک این مقاله توانسته باشیم شما را با تفاوت بین این دو مفهوم و تکنیک‌های افزایش زیبایی فضای مورد نظر، بیشتر آشنا کرده باشیم.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *