مقاله

تاثیر نور بر رشد گیاهان

تاثیر نور بر رشد گیاهان

با اینکه برای هر گیاه یک چرخه رشد طبیعی وجود دارد، مراحل رویشی و گلدهی رشد مستقیماً تحت تأثیر نور است. نورهای مصنوعی امکان رشد در تمام طول سال و تولید سریع را فراهم می کنند، اما شدت و مواد مغذی که نور طبیعی خورشید ارائه می دهد، قابل مقایسه با نورهای مصنوعی نیست. بدون نور، ما زندگی گیاهی سبز نخواهیم داشت، باغات سبزی تولید نمی کردند و گل ها شکوفا نمی شدند. نور از طریق فتوسنتز به گیاهان غذا و انرژی می دهد و همه چیز را شکوفا می کند. این یک بخش اساسی از تمام حیات روی زمین است. در این مطلب قصد داریم به بررسی تاثیر نور بر رشد گیاهان و بحث فتوتروپیسم (نورگرایی) بپردازیم. همچنین تاثیر انواع نور بر رشد گیاهان را تحلیل می کنیم. با مطالعه این مطلب در نهایت در می یابید که نقش نور در گیاهان چیست.

تاثیر نور بر رشد گیاهان چیست

نور مستقیماً با القای فتوسنتز و تغذیه گیاهان روی رشد و گلدهی گیاهان تأثیر می گذارد. گیاهان برای تولید غذا، تحریک چرخه رشد و امکان رشد سالم به نور وابسته هستند. بدون نور‌ طبیعی یا مصنوعی، اکثر گیاهان قادر به رشد یا تولید مثل نبودند، فتوسنتز بدون انرژی جذب شده از نور خورشید اتفاق نمی افتد و اکسیژن کافی برای زندگی وجود نخواهد داشت.

فتوسنتز فرآیند تبدیل دی اکسید کربن به ترکیبات آلی با استفاده از انرژی نور خورشید یا نور مصنوعی است که تاثیر نور بر رشد گیاه را به خوبی نشان می دهد. گیاهان از آب و دی اکسید کربن برای تولید غذا و آزاد کردن اکسیژن در جو استفاده می کنند و این فرآیندی طبیعی حیات سیاره ما را تغذیه می کند. رنگدانه سبز کلروفیل که در بیشتر گیاهان وجود دارد نور را جذب می کند.

شناخت نور برای رشد انواع گیاهان

برای اینکه رشد گیاهان به بهترین نحو اتفاق بیفتد، لازم است از انواع نور که بر رشد گیاهان موثر هستند شناخت داشته باشید و بدانید تاثیر نور هر کدام از منابع نوری چقدر است. با شناخت انواع نور به خوبی درک می کنید که نور چه تاثیری بر رشد گیاه دارد. با این حال میزان و سرعت رشد گیاهان مختلف با توجه به حساسیت دوره نوری، با یکدیگر متفاوت است.

انواع نور که بر رشد گیاه تاثیر دارند شامل نورهای طبیعی و نورهای مصنوعی است. نور طبیعی روز برای مرحله اولیه رشد گیاه بهینه است. نور مصنوعی نیز برای رشد گیاهان تقریباً به خوبی کار می کند. این نورها شامل لامپ های فلورسنت، رشته ای، LED یا لامپ های تخلیه با شدت بالا (مانند متال هالید یا سدیم فشار بالا) هستند.

نور خورشید بهترین گزینه از گروه نورهای طبیعی براش رشد گیاهان است. لامپ‌های تخلیه با شدت بالا نیز بهترین گزینه روشنایی مصنوعی داخلی محسوب می شوند. این نورها محیطی کنترل‌شده با تولید سریع‌تر و رشد سریع از بذر را فراهم می‌ کنند.

تاثیر نور خورشید بر رشد گیاهان

خورشید یک منبع انرژی تجدیدپذیر است که نقشی اساسی در زندگی روزمره ما ایفا می کند، از گرم کردن زمین گرفته تا چرخه آب، بخشی ضروری از وجود روزانه ما است. خورشید همچنین نقش مهمی در رشد گیاهان دارد. بدون خورشید، گیاهان غذای لازم برای رشد، تولیدمثل و بقا را دریافت نمی‌کنند. به عبارت دیگر بدون نور خورشید مناسب، رشد گیاه به دلیل فقدان فتوسنتز و سایر اجزای مورد نیاز برای رشد سالم گیاه متوقف می شود.

گیاهان برای زندگی به سه چیز اساسی نیاز دارند؛ نور خورشید، آب و دی اکسید کربن. از طریق فرایندی به نام فتوسنتز، گیاهان از انرژی خورشید برای تبدیل دی اکسید کربن، مواد مغذی خاک و آب به غذا استفاده می کنند.

جالب است بدانید که خورشید یک منبع نور بسیار مفید برای تشویق رشد گیاهان است، زیرا این منبع نوری نور سفید بسیار شدیدی را ساطع می کند که برای رشد گیاه بسیار مفید است.

تاثیر نور مصنوعی بر رشد گیاه

تاثیر انواع نور مصنوعی بر رشد گیاهان

شرایط نور مصنوعی به شما امکان می دهد محیط رشد را دستکاری کنید و با سرعت بیشتری تولید کنید. چراغ های دیود تابش نور (LED) یه نوع کارآمد از نورهای مصنوعی برای رشد گیاهان هستند که اغلب برای تشویق رشد گیاه استفاده می‌ شوند.

گیاهان از طول موج های مختلف نور برای تقویت رشد رویشی و گلدهی استفاده می کنند و از تاثیر نور بهره می برند. پروژکتور رشد گیاه بسیار کارآمد هستند و قادرند نوع نور مورد نیاز گیاهان را تولید کنند.

پروژکتور ال ای دی نه تنها برای تشویق رشد گیاهان عالی هستند، بلکه از نظر انرژی نیز بسیار کارآمد هستند. بسیاری از صاحب نظران معتقدند که LED ها نوعی نورپردازی با انرژی کارآمد هستند. برخلاف بسیاری از انواع لامپ ال ای دی حبابی، LED ها برای تولید نور به انرژی بسیار کمی نیاز دارند.

جمع بندی

تاثیر نور بر گیاهان و رشد آنها امری بدیهی است. نور در تقویت رشد گیاه نقش حیاتی ایفا می کند. انواع نورهای طبیعی و مصنوعی هر کدام به نحوی بر رشد گیاهان تاثیرگذار هستند. خورشید به عنوان منبع اصلی نور طبیعی شناخته شده و وجود نور خورشید برای رشد گیاهان ضروری است. ‌نورهای مصنوعی مانند LED ها نیز می توانند برای رشد گیاهان مفید باشند.

در این مطلب از مجموعه نورجم به بررسی تاثیر نور بر رشد گیاهان پرداخته شد. دانستنید که یکی از عوامل مهم حیات و رشد گیاهان، نور است که از منابع مختلف طبیعی یا مصنوعی تامین می شود. با مطالعه مطالب این محتوا دانستید که نور چه تاثیری بر رشد گیاهان دارد و چرا مهم است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *