مقاله

برج نوری و روشنایی

برج نوری و روشنایی

برج نوری و روشنایی: نورپردازی، همیشه به این آسانی‌ها هم نیست! در بحث روشنایی و نورپردازی، گاهی اوقات وجود دارد که به دلایل متعددی، نمی‌توانیم از لامپ‌های عادی و معمولی برای روشنایی مکانی استفاده کنیم. به طور مثال، نورپردازی مکان‌های دور افتاده و ناهموار، و یا نورپردازی مکان‌های که دارای شرایط جوی نامناسبی هستند، دشوار بوده و با لامپ ال ای دی حبابی عادی صورت نمی‌پذیرد.

برای رفع این مشکل، مهندسان به فکر طراحی روش جدیدی برای روشنایی این مکان‌ها افتاده اند. برج نوری، یا همان برج روشنایی، طوری طراحی و ساخته شده است که به ما این امکان را می‌دهد تا از آن در مکان‌های بسیار خاص نیز استفاده کنیم.

اگر شما نیز کنجکاو شده اید تا در مورد مشخصات برج نوری و طرز کار آن‌ها بیشتر بدانید، این مقاله از وب سایت مجموعه نورجم را از دست ندهید تا به طور دقیق به بررسی تعریف و کاربرد برج نوری بپردازیم.

همچنین، در انتهای مقاله نیز به بررسی یک سری نکات در مورد تعمیر و نگهداری دکل‌های روشنایی نیز می‌پردازیم تا دیگر نگران هیچ چیز در مورد برج نوری و روشنایی نباشید.

برج نوری چیست

برج نوری سازه ای بلند و مستقل است که از آن برای تامین نور زمین‌های وسیع استفاده می‌شود. بسته به نوع برج نور، تامین انرژی آن‌ها با کمک برق، دیزل یا انرژی خورشیدی تامین گردد. در طراحی برج نوری معمولا نکاتی در نظر گرفته شده است که این اجازه را به شما می‌دهد تا تمامی‌ نقاط اطراف یک منظقه ناهوار و بزرگ را به طور یکسان روشن کنید.

در پاسخ به این سوال که برج نوری یا دکل روشنایی مرتفع در چه مکان‌ هایی بیشترین کاربرد را دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سایت‌های ساختمانی
  • عملیات معدن
  • مناطق امداد رسانی در بلایای طبیعی
  • روشنایی زمین‌های ورزشی
  • روشنایی پارکینگ‌ها

مزایای استفاده از برج نوری

از مهم ترین مزایای برج نوری و روشنایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عدم آسیب به لامپ‌ها(به دلیل قرارگیری در ارتفاع)
  2. مناسب برای روشنایی سطوح ناهموار
  3. بهترین راه برای روشنایی مکان‌هایی با شرایط جوی نامناسب(مانند برف، باران، و یا مه)
  4. دارای قابلیت تنظیم ارتفاع
  5. تغذیه شده توسط ژنراتورها

معایب استفاده از برج نوری

مانند هر وسیله پردازش نور دیگری، برج‌های نوری نیز دارای معایبی هستند که البته اکثر آن‌ها به راحتی قابل رفع هستند:

  1. قیمت بالاتر نسبت به لامپ‌ها و پروژکتور‌های معمولی
  2. هزینه تعمیر و نگه داری بالاتر
  3. امکان سقوط و یا از کار افتادگی لامپ‌ها در صورت نصب نادرست
  4. نصب دشوار تر
  5. می‌تواند باعث حواس پرتی رانندگان و عابران پیاده شود

انواع برج نوری

معمولا وقتی در مورد بنواع برج نوری و طراحی آن‌ها صحبت می‌کنیم، منظور و هدف ما ، بررسی تعداد و انواع پرژکتورهای به کار رفته در برج نوری است. در حال حاضر، پروژکتور‌های زیر توانسته اند جای خود را در بازار پروژکتور برج‌ها باز کرده و به فروش قابل توجهی برسند:

  1. پروژکتور ال ای دی: همانطور که همه ما می‌دانیم، پروژکتور و چراغ ال ای دی، یکی از بهترین و کم مصرف ترین نوع پروژکتورهای بروج نوری بوده که از آن‌ها بیشترین استفاده را می‌توان داشت. از مزیت‌های چراغ ال ای دی نسبت به دیگر چراغ‌های می‌توان به طول عمر بالا و قیمت به صرفه آن‌ها اشاره کرد.
  2. پروژکتور سی او بی: پروژکتور COB (Chip On Board) نوعی پروژکتور است که از یک تراشه برای تولید تصویری با کیفیت بالا استفاده می‌کند.طراحی این نوع پروژکتور به این صورت است که از یک تراشه برای ارائه تصاویر با وضوح بالا با کنتراست، روشنایی و اشباع رنگ بهتر نسبت به پروژکتورهای سنتی استفاده می‌کند. بنابراین، تکنولوژی این پروژکتورها پیشرفته تر از پروژکتورهای معمولی است.
  3. پروژکتور اس ام دی: پروژکتور SMD نوعی پروژکتور است که از فناوری دستگاه نصب سطحی (SMD) برای ایجاد تصویری روشن و پر جنب و جوش استفاده می‌کند. پروژکتورهای SMD از دیودهای ساطع نور (LED) برای تولید تصویر روی صفحه یا دیوار استفاده می‌کنند. علاوه بر این، پروژکتورهای SMD نسبت به پروژکتورهای سنتی از نظر انرژی کارآمدتر هستند زیرا انرژی کمتری مصرف می‌کنند و حرارت کمتری تولید می‌کنند.

همچنین، از نظر حالت قرارگیری برج‌های نوری نیز می‌توان آن‌ها را به دسته‌های زیر دسته بندی کرد:

  1. استادیومی
  2. ثابت
  3. متحرک

برج روشنایی

برای طراحی برج نور و ساخت آن باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم

طراحی برج نوری به آن سادگی‌ها هم نیست! برای داشتن یک برج نور استاندارد و مناسبف رعایت یک سری موارد دارای اهمیت بسیار بالایی است:

  1. ارتفاع برج نوری: از مهم ترین عوامل موثر در تعیین ارتفاع برج نوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • مساحت سطح مورد نظر( هر چه سطح بزرگتر ارتفاع نیز بیشتر)
  • شرایط جوی
  • میزان رطوبت هوا
  • میزان خطرناک بودن مسر جاده و یا اتوبان
  1. مقدار شار نوری که برای پروژه نورپردازی احتیاج داریم.
  2. میزان پایبندی به مقررات و استاندارد‌های نورپردازی
  3. ارتفاع استاندارد سازه‌ها در محل مورد نظر با توجه به شرایط زمین شناسی و جنس و مقاومت خاک
  4. سرعت وزش باد در منطقه پروژه
  5. وزن دکل روشنایی و امکان ایجاد یک فونداسیون مناسب (بستر استاندارد بتن آرمه که برای تحمل وزن برج نور در نظر گرفته می‌شود)
  6. سابقه زلزله و سیل و سایر حوادث فاجعه بار طبیعی در محل پروژه
  7. نوع پروژکتور‌های برج نور

تعمیر و نگهداری دکل‌ های روشنایی

تعمیر و نگه داری فراموش نشود! برای داشتن یک برج سالم و استاندارد، پیشنهاد می‌کنیم این بخش را نیز از دست ندهید. برای تعمیر و نگه داری دکل‌های روشنایی، رعایت نکات زیر پیشنهاد می‌شود:

  1. از آن جایی که لامپ درون این پروژکتور‌های قابل تعمیر است، بعد از مشاهده تضعیف نور آن‌ها، بلافاصله آن‌ها را از جای خود خارج کرده و تعمیر کنید.
  2. بسته به میزان حساسیت مکان شما، هر چند وقت یکبار تمامی‌پروژکتورها را بررسی کرده تا مشکلی در آن‌ها نباشد.
  3. بیشترین میزان ضربه به این پروژکتور‌ها در هنگام باز و بسته کردن پروژکتورهای آن رخ می‌دهد!
  4. در صورت خرید برج‌های نوری متحرک، چرخ دنده‌های متحرک آن را هر چند وقت یکبار روغن کاری کنید تا برجتان به حالت ثابت تبدیل نشود.

سخن پایانی

در این مقاله از مجموعه نورجم، به بررسی برج‌های نوری و انواع آن پرداختیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *