مقاله

انواع پنل ال ای دی

انواع پنل ال ای دی

چراغ های ال ای دی موجود در بازار دارای تنوع بسیاری بوده و هر کدام از آن ها برای یک نوع فعالیت خاص ساخته شده اند. به طور کلی، این لامپ ها به دلیل داشتن طول عمر قابل توجه و میزان بازدهی کارکرد بالا، توانسته اند در تمامی‌ خانه ها، کارخانه ها و مراکز اداری و تفریحی جای خود را تصاحب کنند. پنل های ال ای دی یکی از پرکاربرد ترین انواع پنل LED در بازار روشنایی،هستند. این پنل ها، به دلیل داشتن قابلیت های بسیار متنوع و کارآمد در تمامی‌ مراکز و محل ها، جزو پرفروش ترین نوع لامپ های led هستند. اما سوالی که در اینجا به وجود می‌آید این است که چه چیزی باعث معروف شدن این نوع لامپ های ال ای دی شده است؟

در این مطلب از مجموعه نورجم، با ما همراه باشید تا به بررسی کامل و دقیق پنل led و انواع آن بپردازیم.

پنل ال ای دی چیست

پنل‌های LED، نوعی چراغ ال ای دی بوده که برای تامین روشنایی محیط از تکنولوژی متفاوتی نسبت به دیگر چراغ‌های ال ای دی بهره می‌برد. پنل‌های LED با طراحی مدرنی که دارند جایگزین مناسبی برای چراغ‌های فلورسنت محسوب شده و جزو بهترین گزینه‌ها برای تنظیم روشنایی داخلی فضاهای مختلف هستند. از مهم ترین فواید انواع پنل led می‌توان به طراحی حرفه ای، پخش نور مناسب، قابلیت استفاده طولانی مدت، طول عمر بسیار بالا و سازگاری با محیط زیست اشاره کرد.

این نوع پنل ها، معمولا به صورت چراغ ال ای دی سقفی نصب می‌شوند و بنابراین نسبت به بسیاری از آسیب ها نیز مقاومت بالایی دارند. همچنین، برخی از آن ها دارای نوعی پوشش خاص بوده که در برابر مواد خورنده نیز مقاومت بالایی دارد.

مزایای پنل ال ای دی

بنابر نظر بسیاری از کارشناسان خبره در زمینه نور شناسی و نورپردازی، پنل های led دارای مزایایی خاص بوده که باعث می‌شود نسبت به دیگر پنل ها برتری داشته باشند:

  • طراحی: طراحی اغلب این پنل ها(به خصوص پنل های سقفی) به صورت گرد و برخی دیگر به صورت چهارگوش هستند. البته برخی از پنل ها نیز دارای طراحی منحصر به فردی بوده و برای فعالیت های خاصی استفاده می‌شوند.
  • طول عمر: به طور کلی، طول عمر لامپ های ال ای دی بسیار بیشتر از لامپ ال ای دی حبابی معمولی است.
  • به صرفه بودن: علاوه بر ارزان تر بودن قیمت این لامپ ها، بحث کم مصرف تر بودن برق آن ها نیز دارای اهمیت بسیاری است. این محصولات در مقایسه با لامپ های رشته ای و فلورسنت مصرف انرژی بسیار کمتری را دارا هستند.
  • طیف رنگی: طیف رنگی پنل های ال ای دی بسیار متنوع تر و گسترده تر از لامپ های رشته ای و فلورسنت است. البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که تنوع رنگی لامپ های رشته ای ریز مقداری بیشتر از این پنل ها است.
  • کنترل از راه دور: در برخی از پنل های ال ای دی خاص، به کمک ریموت و کنترل کننده های مخصوص می‌توانید زمان روشنایی و میزان شدت نوری مورد نظر خود را تنظیم کنید.

انواع و کاربرد پنل ال ای دی

انواع پنل های ال ای دی

بسته به این که قصد داشته باشید از پنل ال دی خود برای روشنایی کدام بخش از محل مورد نظر خود استفاده کنید، پنل مورد خرید شما نیز متفاوت خواهد بود:

  1. انواع پنل ال ای دی سقفی: از این نوع پنل های ال ای دی فقط و فقط برای نصب در سقف و به منظور چراغ ال ای دی سالنی استفاده می‌شود. این پنل ها به دو دسته بسیار مهم تقسیم بندی می‌شوند که به تفکیک به بررسی هر دوی آن ها می‌پردازیم:
  • انواع پنل ال ای دی روکار: نوعی از پنل های led بوده که بر روی سقف نصب شده و به پخش مستقیم نور می‌پردازد. به دلیل این که این پنل ها دارای نوعی محافظ هستند و از آن ها در مکان های سربسته کوچک، مانند سرویس های بهداشتی، استفاده می‌شود.
  • انواع پنل ال ای دی توکار: نوعی از پنل های led بوده که در درون سقف کاذب و یا سقف اصلی مکان مورد نظر نصب شده و سپس به نورپردازی می‌پردازد. از آنجایی که این چراغ‌ها در داخل سقف نصب می‌شوند، سیم کشی‌های آن نیز کاملا پوشیده شده و زیبایی بیشتری را به فضا اهدا می‌کند. از سوی دیگر نیز، این پنل های led به طور کامل در ارتقاع قرار دارند وبنابراین به سختی دچار آسیب های خارجی می‌شوند و به همین منظور، از آن ها در کارخانه ها و یا ادارات استفاده می‌شود.
  1. انواع پنل ال ای دی خطی: پنل ال ای دی خطی، نوعی پنل ال ای دی خاص بوده که به صورت خطی قابل اجرا و نصب است. این نوع پنل معمولا میزان روشنایی کمتری نسبت به پنل های سقفی داشته و بنابراین باید از حجم بیشتری از آن ها برای روشنایی کامل محیط استفاده کرد. از این نوع پنل ها معمولا در خانه ها و ادارات استفاده می‌شود.
  2. پنل ال ای دی ضد اب: بسیاری از اماکن و محیط ها هستند که همواره در معرض رطوبت و یا بخار آب هستند و متاسفانه لامپ های آن مناطق نیز به سرعت دچار سوختگی و یا خرابی می‌شوند. برای آن که بتوانیم این میزان سوختگی و خرابی در پنل را به کمترین حد برسانیم، می‌توانید از انواع پنل ال ای دی ضد اب استفاده کنیم تا پوشش خاص ان ها از ورود رطوبت و یا بخار آب به درون سیستم الکترونیکی لامپ جلوگیری کند.

کلام آخر

یکی از مناسب ترین و کارآمد ترین راه ها برای روشنایی فضاهای مورد نظر ما، استفاده از پنل های led است. این پنل ها نسبت به دیگر انواع لامپ ها و چراغ ها دارای مزایا و انواع بسیاری هستند که در این مقاله تلاش کردیم هر کدام از آن ها را کامل تر توضیح دهیم.

امیدواریم با کمک این مقاله توانسته باشید پنل led و مدل مورد نظر خود را پیدا کرده باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *