مقاله

معرفی انواع لامپ

معرفی انواع لامپ

یک از اصلی ترین و گیج کننده ترین مشکلاتی که خریداران لامپ با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بحث انتخاب بهترین لامپ برای محیط مورد نظرشان است. متاسفانه اکثر افرادی که به قصد خرید لامپ به وب سایت‌ها و یا بازار مراجعه می‌کنند، نمی‌دانند که از میان این همه تنوع محصولات انواع لامپ جدید و قدیمی، کدام مورد برای آن‌ها مناسب تر است.

اگر شما نیز در خرید لامپ مورد نیاز برای فضای مورد نظر خود دچار سردرگمی‌شده اید و نمی‌دانید که کدام یک از لامپ‌ها برای شما مناسب تر است، دیگر لازم نیست نگران باشید. در این مقاله از وب سایت نورجم آمده ایم تا بررسی بسیار کامل و مفصل تمامی‌ انواع لامپ‌ها، شما را در داشتن فضایی با نور استاندارد و لامپی مناسب بیشتر راهنمایی کنیم.

لامپ چیست

به طور کلی، به هر نوع وسیله ای که به صورت مصنوعی و با کمک انرژی الکتریکی به تولید نور بپردازد، لامپ می‌گویند. میزان نور و گرمای تولیدی توسط هر لامپ می‌تواند با لامپ دیگر متفاوت باشد. البته میزان انرژی الکتریکی ورودی به لامپ در نوع نور تولید شده از لامپ نیز تاثیر گذار است.

همچنین، هر لامپی یک دمای نور مخصوص به خود را داشته و برای انتخاب دمای نور مناسب باید به محل نصب لامپ و هدف خود از استفاده از لامپ توجه داشته باشید.

انواع لامپ‌های موجود در بازار

همانطور که می‌دانیم، تنوع لامپ‌های موجود در بازار، به خصوص انواع چراغ ال ای دی، بسیار بالا بوده و اکثر افراد را دچار سردگمی‌ می‌کند. برای آشنایی بهتر شما با هر یک از این لامپ‌ها، در این جا به بررسی مهم ترین انواع آن‌ها می‌پردازیم:

  1. انواع لامپ ال ای دی: یکی از بهترین و پرفروش ترین انواع لامپ‌های موجود در اکثر نقاط جهان، انواع لامپ led هستند. به دلیل فروش بالای لامپ ال ای دی، شرکت‌های زیادی دست به افزایش تنوع و کیفیت این محصول کرده اند، به طوری که در حاصل حاضر، لامپ‌های ال ای دی زیر وارد بازار شده اند:
  • لامپ ledمعمولی: حالتی استاندارد و معمولی از لامپ‌های ال ای دی بوده که به طور کامل و دقیق به پخش نور می‌پردازد. لامپ ال ای دی به دلیل داشتن عمر طولانی تر و آسیب بسیار کمتر به محیط زیست، توانسته اند افراد و مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کنند.

همچنین، قیمت به صرفه تر و کم مصرف تر بودن این لامپ‌ها نسبت به لامپ‌های دیگر نیز در افزایش فروش آن‌ها نقس بسزایی دارد.

  • لامپ اس ام دی: لامپ SMD نیز یکی از پرکاربردترین نوع لامپ‌های ال ای دی است. عبارت SMD مخفف عبارت Surface Mount Devices بوده و در ساختار آن از تکنولوژی بسیار پیشرفته تری استفاده شده است. به واسطه طرز ساخت لامپ‌های اس ام دی، نورپردازی آنان بسیار کارآمدتر، با تنوع رنگ بیشتر، وضوح بالاتر، حجم بسیار کمتر و زاویه دید بهتر همراه با صرفه جویی انرژی بیشتری صورت می‌گیرد. همچنین از این نوع لامپ در ساخت پروژکتور اس ام دی استفاده می‌شود.
  • لامپ ال ای دی cob: شکل ظاهری آن مانند لامپ‌های ال ای دی معمولی بوده، با این تفاوت که تعداد چیپ‌های موجود در این لامپ‌ها بسیار بیشتر بوده و بنابراین پراکندگی نور بیشتری دارند. از سوی دیگر نیز، نور پخش شده از سوی لامپ پروژکتور سی او بی، مشکل عدم یکنواختی پخش نور در لامپ‌های led را نداشته و نور را به صورت منظم به همه قسمت‌ها هدایت می‌کند.

انواع لامپ

  1. لامپ رشته‌ای: همانطور که از نام این لامپ مشخص است، در لامپ رشته ای از یک حباب و یک رشته فلزی تنگستنی استفاده شده است. در این لامپ‌ها، با عبور جریان الکتریکی از یک رشته نازک تنگستنی(که مقاومت الکتریکی نسبتاً زیادی دارد)، رشته بسیار داغ شده و سپس از خود نور زیادی ساطع می‌کند. مشکل اصلی این لامپ‌ها تولید گرمای زیاد و در نتیجه پائین بودن بازده آنان است.
  2. لامپ‌هالوژن: از نظر طرز کارکردی و نوردهی، بسیار شبیه به لامپ‌های رشته ای معمولی بوده، با این تفاوت که در لامپ‌های رشته ای‌هالوژن، گازهای فشرده و خنثی و مقدار اندکی از عناصر‌هالوژن مانند عنصر‌های ید و برم اضافه شده‌است. چرخه موجود در لامپ‌های‌هالوژن که موجب ته‌نشین شدن مجدد تنگستن بخار شده بر روی رشته می‌شود نقش مؤثری در افزایش عمر این نوع لامپ‌ها دارد.
  3. لامپ فلورسنت: این لامپ برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ اختراع شده و سپس به بازار عرضه شد. ساختار لامپ‌های فلورسنت به این صورت است که ابتدا دو طرف لامپ توسط انرژی الکتریکی گرم شده و این گرما نیز باعث گرم شدن فلورسنت درون لامپ شده و سپس گرمای حاصل از آن فلورسنت باعث بخار شدن جیوه می‌شود. نوعی دقیق تر و کاربردی تر از لامپ‌های فلورسنت، لامپ‌های فلورسنت فشرده است. در لامپ فلورسنت فشرده، حجم فلورسنت موجود در لامپ بیشتر بوده و بنابراین تولید گرمای آن نیز بیشتر خواهد بود.
  4. لامپ بخار جیوه: در این لامپ‌ها، با عبور جریان از درون بخار جیوه، تولید نور صورت می‌گیرد. از ان جایی که جیوه در حالت عادی به صورت مایع است، برای گاز نگه داشتن آن از گاز‌های‌هالوژن نیز استفاده می‌شود.

علت استفاده از این لامپ‌ها، تولید نور با بهره وری بالایی است. از معایب اصلی آن نیز می‌توان به سمی‌بودن این نوع لامپ‌ها اشاره کرد.

  1. لامپ بخار سدیم: سیستم عملکردی آن دقیقا شبیه لامپ بخار جیوه است، با این تفاوت که به جای جیوه در آن، از بخار سدیم استفاده شده است. همچنین، به جای گار آرگون نیز، از گاز نئون استفاده می‌شود. لامپ‌های بخار سدیم به دو دسته لامپ بخار سدیم فشارقوی و لامپ بخار سدیم فشار کم تقسیم می‌شود که بیان گر میزان سدیم موجود در سیستم است.
  2. لامپ متال‌هالید: لامپ‌های متال‌هالید نوعی لامپ تخلیه در گاز است که ساختمانی مشابه لامپ بخار جیوه و یا بخار سدیم دارد با این تفاوت که در این لامپ علاوه بر وجود جیوه یا سدیم، نمک‌های‌هالوژنی (متال‌هالید) نیز وجود دارد.

کلام آخر

در این مقاله از وب سایت نورجم سعی کردیم تا با بررسی همه چیز در مورد انواع لامپ‌های موجود در بازار، شما را در داشتن فضایی زیبا و با نورپردازی مناسب راهنمایی کنیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *