مقاله

روشنایی فضای پارکینگ‌ ها

روشنایی فضای پارکینگ ها

روشنایی فضای پارکینگ‌ ها: روشنایی و نورپردازی فضاها، صرفا به بیرون و درون خانه‌ها ختم نمی‌شود. متاسفانه، معمولا یکی از بخش‌های اصلی ساختمان که در نحوه نورپردازی آن کم کاری می‌شود، نورپردازی و روشنایی پارکینگ است. پارکینگ، مانند تمامی‌بخش‌های دیگر ساختمان، نیاز به یک نورپردازی استاندارد و مناسب دارد تا هم رانندگان بتوانند به درستی در آن پارک کنند، و هم اهمنیت فضای پارکینگ در برابر سارقان حفظ گردد.

بنابراین، از آن جایی که نور پارکینگ مسئله ای ساده و راحت نیست، در این مقاله از وب سایت مجموعه نورجم، اینجائیم تا با بررسی دقیق و حرفه ای طراحی روشنایی پارکینگ و همچنین بررسی ویژگی‌های عمده و مهم روشنایی پارکینگ، شما را در داشتن پارکینگی زیبا و ایمن بیشتر راهنمایی کنیم.

دلایل روشنایی پارکینگ

از مهم ترین دلایلی که ما را مجاب می‌کند تا به نورپردازی پارکینگ خود اهمیت دهیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد یک امنیت نسبی در فضای پارکینگ
  • جلوگیری از ورود موجوداتی مانند گربه‌ها به درون پارکینگ برای استراحت
  • بهبود کیفیت پارک کردن رانندگان در شب
  • بهبود کیفیت ضبط کردن تصاویر توسط دوربین‌های امنیتی

انواع پارکینگ

طبیعتا قبل از آن که بخواهیم در مورد روشنایی پارکینگ ساختمان صحبت کنیم، باید در ابتدا با پارکینگ‌ها و قسمت‌های مختلف آن آشنا شویم تا در مسیر خود راه را اشتباه نرویم. به طور کلی، انواع پارکینگ‌های موجود در ساختمان‌های معمولی به دسته بندی‌های زیر تقسیم بندی می‌شود:

  • پارکینگ رو باز: پارکینگ‌هایی هستند که در طول روز نیازی به چراغ خاص نداشته و معمولا می‌توان به راحتی از آن‌ها استفاده کرد. در هنگام شب، نوع لامپ و نحوه قرارگیری منبع نوری در روشنایی فضای پارکینگ بسیار موثر است.
  • پارکینگ بسته: فضای آن‌ها بسته بوده و برای داشتن روشنایی در روز و در شب، به منبع نوری نیاز داریم. البته که وجود چند پنجره کوچک در پارکینگ به ما در روز کمک خواهند کرد.
  • پارکینگ طبقاتی: در این پارکینگ‌ها، حتی ذره ای نور طبیعی نیز نداشته و هرچه به طبقه پایین تر از پارکینگ می‌رویم نیاز ما به وجود منبع نوری مناسب بیشتر و بیشتر می‌شود.

معرفی نور مناسب پارکینگ

حال که به طور کامل با انواع پارکینگ‌ها آشنا شدیم، نوبت به معرفی روشنایی فضای پارکینگ‌ ها می‌رسد. بسته به نوع پارکینگ شما، چراغ‌های مناسب نورپردازی نیز متفاوت خواهد بود:

  • پارکینگ‌های روباز: نیازی به خرید لامپ‌های بسیار قدرتمند و یا پروکتورهایی با ولتاژ بالا نیست. برای روشنایی این نوع پارکینگ‌ها می‌توانید از یک لامپ رشته ای ساده و یا دو لامپ مهتابی در دو طرف پارکینگ استفاده کنید.
  • پارکینگ‌های بسته غیر طبقاتی: در صورت وجود پنجره و کوچک بودن فضای پارکینگ، می‌توانید از لامپ مهتابی و یا لامپ‌ ال ای دی حبابی معمولی استفاده کنید. اما به طور کلی، پیشنهاد ما استفاده از لامپ‌های‌ هالوژن و یا چراغ ال ای دی سقفی است. این لامپ‌ها به دلیل داشتن روشنایی مناسب و طول عمر بالا، به یکی از بهترین و پرفروش ترین نوع منابع نوری تبدیل شده اند.
  • پارکینگ‌های بسته و طبقاتی: همانطور که می‌دانیم، هنگامی‌ که پارکینگی به صورت طبقاتی در می‌آید، بدان معناست که زیر بنای ساختمان و تعداد ساکنان آن زیاد بوده و بنابراین فضای این پارکینگ‌ها بسیار بزرگ است. به همین دلیل، برای روشنایی این لامپ‌ها نمی‌توان از هزاران لامپ ال ای دی کمک گرفت. در اینجا پیشنهاد ما به شما، خرید پروژکتورهای ال ای در است. این پروژکتورها به دلیل داشتن نور و توان نوری بسیار زیاد، یکی از بهترین انواع نورپردازی برای فضاهای بزرگ هستند.

روشنایی پارکینگ ها

انواع نور پردازی

به طور کلی، برای روشنایی فضای پارکینگ‌ ها دو نوع نورپردازی در نظر گرفته می‌شود:

  1. نور پردازی روکار: منبع نوری به صورت روکار در بخش خاصی و با زاویه خاصی به بخش خاصی تابیده شده و باعث نورپردازی قسمت‌های مختلف پارکینگ می‌شود.

برخی از این نورپردازی‌ها به صورت متحرک نیز می‌باشد. این نوع نورپرازی به وسیله پنل ال ای دی روکار انجام می شود.

  1. نورپردازی توکار: نوعی از نورپردازی بوده که به صورت توکار در سقف و یا دیوارها نصب شده و به نورپردازی قسمت‌های مختلف پارکینگ می‌پردازد. این نوع نورپرازی به وسیله پنل ال ای دی توکار انجام می شود.

اصول و نکات روشنایی پارکینگ

برای این که دیگر نگران هیچ چیز در استاندارد‌های نورپردازی پارکینگ خود نباشید، در این بخش نهایی نیز به بررسی یک سری نکات ریز ولی مهم در مورد روشنایی فضای پارکینگ شما می‌پردازیم:

  1. زاویه نورپردازی: گاهی اوقات نیز وجود دارد که شما از لامپ‌های بسیار با کیفیت و مناسبی برای نورپردازی خود استفاده کرده اید ولی باز هم از میزان روشنایی آن راضی نیستید. اصلی ترین دلیل این اتفاق، عدم استفاده از زاویه مناسب نورپردازی است. منابع نوری شما باید به چند جهت مختلف قرار گیرند تا نورپردازی بی نقصی داشته باشید:
  • چند منبع نوری برای تابیده شدن به سمت محل پارک خودروها
  • یک یا چند منبع نوری دیگر برای روشنایی مسیر حرکت خودروها از محل پارک تا لحظه خروج از پارکینگ
  • یک یا دو منبع نوری برای روشنایی بخش خارجی ساختمان و لحظه خروج از پارکینگ
  1. صرفه جویی در مصرف برق: بحث صرفه جویی در مصرف برق لامپ پارکینگ‌ها نیز به نوبه خود موضوع مهمی‌است. برای رسیدن به این هدف، دو راه را به شما پیشنهاد می‌کنیم:
  • استفاده از چراغ‌های سنسور دار: تنها زمانی روشن می‌شوند از حضور یک فرد و یا یک خودروی متحرک آگاه شوند. البته قیمت این لامپ‌ها از حالت معمولی گران تر است ولی با توحه به گرانی قیمت برق نسبتا به صرفه است.
  • استفاده از لامپ ال ای دی: به طور کلی، و در حالت استاندارد، روشنایی فضای پارکینگ با کمک لامپ‌ها و یا پروژکتور ال ای دی به صرفه تر است چرا که هم برق کمتری مصرف کرده و هم عمر طولانی تری دارند.

کلام آخر

بحث روشنایی فضای پارکینگ، دارای اهمیت بسیاری بوده و بدون رعایت آن، امکان رسیدن ضررهای زیادی به افراد ساکن آن ساختمان وجود دارد. در این مقاله از وب سایت مجموعه نورجم، سعی کردیم تا با بررسی یک سری استاندارد‌های نورپردازی پارکینگ، شما را در داشتن پارکینگی با نور پارکینگ استاندارد بیشتر راهنمایی کنیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *