مقاله

ده مزیت استفاده از لامپ های روشنایی ال ای دی(LED)

10 مزیت استفاده از لامپ LED

ده مزیت استفاده از لامپ های روشنایی ال ای دی(LED)

  1. عمر طولانی

طول عمر بالای لامپ های ال ای دی اولین مزیت این تکنولوژی بشمار می رود. طول عمر ال ای دی گاهی به بیش از ۹۰۰۰۰ ساعت می رسد . این به معنی ۱۱ سال روشنایی مداوم و مستمر یا ۲۲ سال با کارایی ۵۰% می باشد در واقع یعنی اگر شما روزی ۸ ساعت از لامپ ال ای دی استفاده کنید حداقل ۲۰ سال نیاز به تعویض لامپ ندارید. ال ای دی ها دارای استاندارد متفاوتی هستند انها واقعا نمی سوزند و یا متوقف نمی شوند ال ای دی ها در واقع در یک مدت زمان طولانی دچار کاهش نور تدریجی می شوند.

  1. بهره وری انرژی ال ای دی ها (LED) در واقع دارای بهره وری انرژی خیلی بالایی هستند.
    امروزه به واسطه لامپ های ال ای دی بیش از ۸۰ درصد انرژی به روشنایی تبدیل میشود و ۲۰درصد مابقی به انرژی دیگر همچون گرما تبدیل می شود. با لامپ های رشته ای سنتی تنها ۲۰ درصد میزان مصرف انرژی به روشنایی تبدیل می شد و مابقی ۸۰ درصد انرژی دیگر تبدیل به گرما می گردید.
    به سناریویی مصرفی زیر توجه کنید :
    اگر شما از لامپ های سنتی استفاده می کنید و قبض برقی معادل ۱۰۰ هزار تومن برای آن می پردازید یعنی در واقع مبلغ ۸۰ هزار تومن فقط برای گرم کردن اتاق می پردازید و نه برای روشنایی. و اگر از لامپ های ال ای دی با بازده انرژی۸۰ درصد استفاده کنید شما فقط مبلغ ۲۰ هزار تومن بابت روشنایی پرداخت می کنید و مبلغ ۸۰ هزار تومان را پس انداز کرده اید.
    طول عمر بالا در این خصوص به عنوان یک ضریب دستیابی به بهره وری بیشتر عمل می کند ، مخصوصا در ابعاد بزرگ تر همانند پروژه های زیربنایی شهری مانند راه اهن و فرودگاه.
    برای مثال یک فرودگاه با استفاده از چراغ های مدرن ال ای دی حداقل ۳۰ درصد کاهش مصرف انرژی نسبت یه یک فرودگاه با استفاده از لامپ های معمولی خواهد داشت.
    از آنجایی که طول عمر لامپ های ال ای دی بسیار بیشتر از لامپ های معمولی می باشد هزینه تعویض و تعمیرات لامپ ها هم به تناسب کم تر است و این مسئله موجب کاهش مصرف انرژی و هزینه های تعمیرات و تعویض لامپ ها می گردد.
  1. سازگاری با محیط زیست
    لامپ های ال ای دی عاری از هر گونه مواد شیمیایی سمی می باشند. لامپ های فلورسنت معمولی دارای مواد سمی بسیاری هستند به عنوان مثال جیوه که برای محیط زیست خطرناک است. لامپ های ال ای دی حاوی هیچ گونه مواد سمی نیستند و ۱۰۰ درصد قابل بازیافت می باشند و به شما جهت کاهش ردپای کربن خود به حداقل یک سوم کمک می کنند که این یک گام بزرگ به سوی آینده می باشد.

 

  1. با کیفیت و با دوام ، چراغ ال ای دی می تواند در برابر شرایط سخت مقاوت داشته باشد.
    ال ای دی ها از مواد سخت و مقاوم و بسیار با دوام ساخته شده اند و می توانند در شرایط سخت کاربری داشته باشند. از آنجایی که ال ای دی ها به شوک ، ارتعاش و اثرات خارجی مقاوم هستند، برای استفاده در شرایط سخت و قرار گرفتن در معرض باد و باران و یا حتی خرابکاری های خارجی بسیار مفید هستند.

 

  1. بدون اشعه یو وی (UV)
    روشنایی ال ای دی نور مادون قرمز و تقریبا نزدیک به صفر اشعه یو وی تولید می کند. به همین دلیل ال ای دی ها نه تنها برای روشنایی عمومی بلکه جهت استفاده روشنایی در موارد حساس مانند موزه ها ، گالری های هنری و یا سایت های باستان شناسی بسیار مفید می باشند.

 

  1. تنوع در طراحی ، ال ای دی دارای تنوع بسیار قدرتمندی در زمینه طراحی می باشد.
    ال ای دی ها توانایی ترکیب در اشکال مختلف را دارند. با ال ای دی می توان افکت های متنوع رنگی و نوری ایجاد کرد . چراغ های ال ای دی امروزه با اشکال و انواع مختلف در اماکن متفاوت مانند کلاس درس یا هواپیما مورد استفاده قرار می گیرند.

 

  1. عملکرد در دمای بسیار پایین یا بالا
    ال ای دی ها بسیار مناسب برای روشنایی در دمای بالا یا پایین می باشند. درصورتی که این چالشی است که لامپ های فلورسنت با آن روبرو هستند. اما ال ای دی ها به خوبی قابلیت بازدهی در دمایی بسیار پایین همانند سردخانه ها را دارند.

 

  1. تنظیمات و تمرکز نوری
    ال ای دی ها طوری طراحی شده اند که به خوبی قابلیت تمرکز روی یک جسم یا منطقه خاص را دارند. که این مسئله امکان دستیابی به یک کاربری بسیار بهتر از لامپ های معمولی را ایجاد کرده است.

 

  1. ال ای دی ها می توانند چندین بار خاموش و روشن شوند
    ال ای دی ها بلافاصله پس از اتصال روشن می شوند و قابلیت این را دارند که بارها و بصورت مکرر خاموش و روشن شوند. این قابلیت بسیار کاربردی برای استفاده در پروژه های روشنایی و چراغ های سیگنال ترافیکی بسیار مناسب می باشد.

 

  1. ولتاژ پایین ، چراغ های ال ای دی می توانند در ولتاژ پایین بازدهی داشته باشند.
    منبع تغزیه با ولتاژ پایین برای روشن شدن ال ای دی کافی است. این باعث می شود استفاده از چراغ ال ای دی در فضای باز و مناطق دور افتاده با منبع انرژی خورشیدی به راحتی امکان پذیر باشد.

 

برگرفته از سایت  www.ledluxor.com

ترجمه: مهندس شاهین پولادیان کاری

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *