مقاله

انواع چراغ ال ای دی

انواع چراغ ال ای دی

یکی از پرفروش ترین و به صرفه ترین لامپ‌های موجود در جهان، چراغ‌ ال ای دی هستند. این لامپ‌ها به دلیل داشتن ساختاری منحصر به فرد و طرزکاری تخصصی، توانایی تولید نور قابل توجهی را داشته، بدون آن که طول عمر آن‌ها نسبت به دیگر انواع چراغ‌ها کمتر باشد. اما برای آن که بتوانیم از این چراغ‌ها بیشترین استفاده را ببریم، باید ابتدا با انواع آن‌ها و طرز کار هر کدام از آن‌ها آشنایی بیشتری داشته باشیم تا در خرید خود دچار ضرر مالی نشویم. هر نوع از چراغ ال ای دی برای نوعی فعالیت خاص ساخته شده است و نمی‌توان از یک مدل چراغ ال ای دی برای تمامی‌مکان‌های داخل ساختمان و یا کارخانه‌ها استفاده کرد. به همین منظور، و به جهت آشنایی هرچه بیشتر شما با این چراغ‌ها، در این بخش از مجموعه نورجم تصمیم گرفته ایم تا به بررسی دقیق و حرفه ای مزایا و معایب چراغ ال ای دی و انواع  چراغ ال ای دی آن‌ها بپردازیم.

چراغ ال ای دی چیست

به طور کلی، چراغ‌های LED شامل دسته ای از چندین دیود کوچک تر می‌باشند که برای افزایش شدت نور و رنگ نور قابل قبول در کنار یکدیگر قرار داده می‌شوند. از این چراغ‌ها می‌توان هم برای روشنایی خانه‌ها و ادارات بهره برد، و هم برای مراکز صنعتی و یا کارخانه ای چرا که مقاومت آن‌ها نیز به قدر استانداردی است.

این دیودها معمولا عمری بسیار طولانی دارند و برعکس فناوری‌های قدیمی، آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کنند. همچنین، قابلیت تنظیم رنگ چراغ‌های ال ای دی نیز از دیگر ویژگی‌های آنان است.

همچنین، در برخی از ال ای دی‌های خاص، این امکان وجود دارد که بتوانید میزان شدت نور همان چراغ را به طور برقی تنظیم کنید.

مزایا و معایب چراغ ال ای دی

حال که با چراغ‌های ال ای دی بیشتر آشنا شدیم، نوبت به بررسی مزایا و معایب این چراغ‌ها می‌رسد:

  1. مزایای چراغ ال ای دی:

  • طول عمر بالا
  • عدم خرابی در صورت خاموش و روشن شدن زیاد
  • سازگار با محیط زیست
  • متنوع در طرح و رنگ
  • قیمت مقرون به صرفه
  • صرفه جویی در برق
  1. معایب چراغ ال ای دی:

  • عدم پخش نور به اندازه لامپ‌های معمولی
  • در صورت خرد و شکسته شدن آن، احتمال آسیب به پوست انسان وجود دارد

انواع چراغ ال ای دی2

انواع چراغ ال ای دی

چراغ‌های ال ای دی موجود در بازار دارای تنوع بسیار بالایی بوده و هرکدام از آن‌ها نیز دارای ویژگی‌های خاص خودش است. مهم ترین و کاربردی ترین انواع چراغ ال ای دی موجود در بازار شامل موارد زیر است:

  • چراغ ال ای دی خطی: نوعی از چراغ‌های ال ای دی بوده که تولید آن‌ها به صورت خطی است و از آن‌ها می‌توان در بخش‌های مختلف خانه استفاده کرد. از آنجایی که در دو سر این چراغ‌ها سوکت و یا پریز خاصی وجود دارد، شما این امکان را دارید تا چندین چراغ ال ای دی را به طور متوالی به یکدیگر وصل کنید و طول آن را تا هر اندازه ای که دوست دارید ادامه دهید. به طور کلی، از این نوع پنل‌ها معمولا در خانه‌ها و ادارات استفاده می‌شود.
  • چراغ ال ای دی ضد آب: احتمالا تاکنون برای شما هم پیش آمده است که به دلیل مرطوب بودن هوا و یا خیس بودن اطراف چراغ، آن چراغ سوخته و یا حتی باعث اتصالی به دیگر بخش‌های سازه شده است. برای جلوگیری از این امر، می‌توانید به جای استفاده از چراغ‌های ال ای دی ساده و استاندارد، از چراغ‌های ال ای دی ضد آب استفاده کنید. این چراغ‌ها دارای نوعی حفاظ خاص در اطراف آن‌ها است که از خیس شدن بخش‌های اصلی چراغ جلوگیری می‌کند.
  • چراغ ال ای دی سقفی: به چراغ‌هایی گویند که بر سقف نصب شده و نور را از بالا به پائین پخش می‌کند. انواع چراغ ال ای دی سقفی شامل موارد زیر است:

پنل ال ای دی توکار: پنل‌های ال ای دی هستند که به طور کامل در درون سقف نصب شده و فقط بخش پخش نور آن است که در خارج از سقف قرار دارد. به دلیل اینکه این پنل‌ها به طور کامل در درون سقف هستند، از آن‌ها نمی‌توان به صورت متحرک استفاده کرد و بنابراین از آن فقط و فقط در ادارات و خانه‌ها استفاده می‌شود.

پنل ال ای دی روکار: برخلاف پنل‌های ال ای دی توکار، این نوع پنل‌ها در روی سقف دیوار نصب شده و قابل تکان خوردن هستند. در این نوع پنل‌ها، برای متحرک ساختن پنل‌ها، از پایه ای زیبا و شکیل استفاده می‌شود که با کمک آن می‌توان سیم‌ها و اتصالات را از چشم دیگران پنهان کرد.

  • چراغ ال ای دی فلورسنت: مانند لامپ‌های فلورسنتی عادی بوده ولی با این تفاوت که طول عمر آن‌ها بیشتر بوده و در برابر خاموش و روشن کردن نیز دچار خرابی نمی‌شوند.
  • چراغ ال ای دی سنسوردار: گاهی اوقات نیز وجود دارد که افراد زیادی در یک محل کار می‌کنند و همیشه در رفت و آمد هستند. حال، برای این که بتوانیم در مصرف برق صرفه جویی کنیم، می‌توانیم از چراغ‌های ال ای دی سنسوردار استفاده کنیم. هنگامی‌که سنسورهای چراغ هیچ حرکتی در سالن و یا اتاق را احساس نکند، چراغ خود به خود خاموش شده. از این نوع چراغ‌ها اکثرا در سالن‌ها، ادارات و یا حتی کارخانه‌ها استفاده می‌کند.
  • چراغ ال ای دی سالنی: چراغ‌های ال دی بسیار قدرتمند و بزرگ بوده که نسبت به دیگر انواع چراغ‌های ال ای دی دارای توان تولید نوری بیشتری است.
  • چراغ ال ای دی پارکی: مانند چراغ‌های ال ای دی سالنی دارای توان تولید نوری بالایی بوده، با این تفاوت که برد پخش نور آن‌ها نیز بسیار بالاتر است.

سخن پایانی

یکی از پرکاربرد ترین و پر استفاده ترین نوع لامپ‌ها که امروزه توانسته است به تمامی‌خانه‌ها، ادارات و کارخانه‌ها راه یابد، چراغ‌های ال ای دی هستند. این چراغ‌ها دارای انواع بسیاری بوده و هرکدام از آن‌ها برای یک نوع فعالیت خاص مناسب است.

امیدواریم با کمک این مقاله توانسته باشیم شما را با چراغ‌های ال ای دی و انواع آن بیشتر آشنا کنیم.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *