مقاله

انواع چراغ خیابانی

انواع چراغ خیابانی

تقریبا هنگامی‌ که به تمامی‌ خیابان‌ها و کوچه‌های تمامی ‌شهر‌ها و کشورهای جهان نگاهی بیاندازید، متوجه اهمیت وجود چراغ‌های خیابانی خواهید شد. یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین نکات در علم شهر سازی، بحث نورپردازی این شهر‌ها و خیابان‌ها است. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که شما با نصب چراغ‌های خیابانی متوجه کاهش چشم گیر جرایم خیابانی و کاهش تصادفات می‌شوید. از آن جایی که منحنی پخش نور انواع چراغ خیابانی ال ای دی، با یکدیگر متفاوت بوده و برای تشخیص آن‌ها نیازمند دانستن نکاتی هستیم، در این مقاله آموزشی از وب سایت مجموعه نورجم اینجاییم تا با معرفی انواع چراغ خیابانی و مشخصات آن، شما را در خرید و انتخاب چراغ خیابانی مورد نظر خود و میزان پراکندگی نور آن‌ها بیشتر راهنمایی کنیم.

چراغ خیابانی چیست

چراغ خیابانی، همانطور که از نام آن نیز پیدا است، نوعی چراغ با توانایی پخش نور بسیار زیاد بوده که از آن برای روشن کردن خیابان‌ها و یا کوچه‌ها استفاده می‌شود. البته در برخی از اوقات نیز می‌توان از این چراغ‌ها برای روشن کردن حیاط خانه‌های بزرگ نیز استفاده کرد.

از مهم ترین مشخصات چراغ خیابانی می‌توان به لامپ و ارتفاع آن‌ها اشاره کرد. در چراغ‌های خیابانی معمولا از لامپ‌هایی استفاده می‌شود که توان تولید نور بسیار زیادی داشته چرا که باید از ارتفاع بالایی به نورپردازی بپردازند. در مورد ارتفاع آن‌ها نیز معمولا می‌توان گفت که ارتفاع آن‌ها معمولا بیش از ۵ متر است.

همچنین، در درون برخی از این چراغ‌های خیابانی نوعی آیینه به کار رفته است که بازتاب نور را به بیشترین حد خود رسانده و در روشنایی چراغ و افزایش تمرکز نوری آن دارای تاثیر بسزایی است.

معایب و مزایای چراغ خیابانی

حال که با چراغ‌های خیابانی و مشخصات اصلی آن‌ها بیشتر آشنا شدیم، نوبت به بررسی مزایا و معایب آن می‌رسد:

مزایای چراغ خیابانی

  • عدم شکستن و آسیب دیدگی زودهنگام (به دلیل قرارگیری در ارتفاع)
  • عمر طولانی
  • دارای قابلیت نورپردازی متمرکز و یا پراکنده بسته به مدل خریداری شده
  • دارای پایه مقاوم

معایب چراغ خیابانی

  • نصب و تعویض لامپ دشوار
  • حفاظت از این لامپ‌ها دارای دشواری‌های خاص خودش است
  • احتمال خرابی چراغ‌های خیابانی سنسور دار

انواع چراغ خیابانی1

انواع چراغ‌ های خیابانی

بسته به اینکه قصد داشته باشید از چراغ‌های خیابانی خریداری شده برای چه فعالیتی استفاده کنید، چراغ‌های خیابانی موجود در بازار نیز به دسته‌های زیادی تقسیم می‌شوند که مهم ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

  1. انواع چراغ ال ای دی خیابانی: یکی از بهترین و پرکاربرترین نوع چراغ‌های خیابانی، چراغ ال ای دی خیابانی است. این چراغ به دلیل داشتن عمر طولانی، داشتن مصرف بهینه و عدم آسیب رساندن به طبیعت توانسته است طرفداران بسیار زیادی را به سمت و سوی خود جلب کند. علاوه بر چراغ‌های ال ای دی معمولی، یک سری چراغ‌های ال ای دی نیز هستند که دارای ویژگی‌های خاصی بوده که مهم ترین آن‌ها شامل دو مورد زیر است:
  • چراغ اس ام دی خیابانی: اصطلاح SMD مخفف Surface Mount Devices بوده و به معنای قطعات نصب شده بر روی سطح می‌باشد. در حالت تخصصی تر، اس ام دی نوعی خاص از همان چراغ‌های معمولی ال ای دی بوده که به واسطه طرز ساخت آن ، بسیار کارآمدتر ، با تنوع رنگ بیشتر ، وضوح بالاتر ، حجم بسیار کمتر و زاویه دید بهتر همراه با صرفه جویی انرژی بیشتر، از آن‌ها در چراغ‌های خیابانی نیز استفاده می‌شود.
  • چراغ سی او بی خیابانی: این نوع چراغ‌های خیابانی به دلیل داشتن تعداد زیادی چیب کوچک و کارآمد بر روی برد آن‌ها، توانایی پخش کردن نور را به طور گسترده تری نسبت به دیگر مدل چراغ‌های خیابانی دارا هستند. از سوی دیگر نیز، نور پخش شده از سوی چراغ سی او بی خیابانی ، مشکل عدم یکنواختی پخش نور در چراغ‌های اس ام دی خیابانی را نداشته و نور را به صورت منظم به همه قسمت‌ها هدایت می‌کند.
  1. چراغ گازی خیابانی: علاوه بر چراغ‌های ال ای دی، هنوز چراغ‌هایی هستند که با کمک گاز کار کرده و به ان‌ها چراغ گازی می‌گویند. این چراغ‌ها معمولا قیمت کمتری نسبت به چراغ‌های ال ای دی داشته ولی در عوض مصرف انرژی بالایی داشته و تولید گرما نیز دارند.

انواع پایه چراغ خیابانی

وقتی در مورد چراغ‌های خیابانی بحث می‌کنیم، منظورمان فقط تکنولوژی لامپ و یا آیینه به کار رفته در آن نیست. علاوه بر این موارد، بحث پایه این چراغ‌ها نیز هستند که تاثیر زیادی در افزایش و یا کاهش کارایی کلی چراغ دارند. پر استفاده ترین پایه‌های چراغ‌های خیابانی شامل موارد زیر است:

  1. پایه چراغ ساده: به پایه چراغ‌هایی گویند که صرفا از یک یا چند لایه فلز زنگ نزن مانند آن و یا فولاد زنگ نزن تشکیل شده است. بسته به نیاز شما، ارتفاع این پایه‌ها می‌تواند از ۵ تا ۱۲ متر متغیر باشد.
  2. پایه چراغ پارکی: معمولا به رنگ سبز بوده و به دلیل کوچک بودن اکثر پارک‌های میان شهری، ارتفاع آن‌ها کمتر از ارتفاع پایه چراغ‌های موجود در خیابان‌ها است. همچنین، میزان مقاومت این نوع پایه‌ها از دیگر انواع پایه‌ها مقداری کمتر است.
  3. پایه چراغ لوله ای گالوانیزه: مانند پایه چراغ‌های ساده بوده، با این تفاوت که هم پایه به طور کامل لوله ای بوده و هم در اطراف آن یک لایه روی قرار گرفته و گالوانیزه شده است. گالوانیزه کردن پایه چراغ‌ها باعث افزایش مقاومت آن‌ها می‌شود.
  4. پایه چراغ‌های دکوراتیو: و اما اینجاست که بحث خلاقیت و زیبایی مطرح می‌شود. اگر دکوراسیون مکان مورد نورپردازی برایتان اهمیت زیادی داردف بدون شک خرید پایه چراغ‌های دکوراتیو را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در طراحی این پایه چراغ‌ها هنر سازنده دارای اهمیت بسیاری است.

کلام آخر

بدون وجود چراغ‌های خیابانی، تمام شهر به هم ریخته و علاوه بر ایجاد هرج و مرج، باعث بی استفاده شدن شب‌ها می‌گردد. امیدواریم با کمک این مقاله توانسته باشیم شما را انواع چراغ‌های خیابانی بیشتر آشنا کرده باشیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *