سیم و کابل

سیم و کابل

انتخاب سیم و کابل یک قطعه حیاتی از طراحی مونتاژ الکتریکی است زیرا بر ایمنی، عملکرد، سهولت استفاده و سرویس دهی مجموعه تأثیر می گذارد. از آنجایی که هزاران نوع سیم و کابل برق وجود دارد، انتخاب سیم یا کابل مناسب می تواند پیچیده و دلهره آور باشد.

برای روشن شدن، ما “سیم” را به عنوان یک هادی منفرد و انعطاف پذیر الکتریسیته که توسط عایق احاطه شده است تعریف می کنم. به طور معمول، مواد هادی مس است. با این حال، می تواند متفاوت باشد. در مورد آن، قبل از شروع طراحی هر چیزی، باید به طور کامل نحوه استفاده از مجموعه الکتریکی را درک کنید. وظیفه آن چیست و در چه نوع محیطی کار خواهد کرد؟

هنگامی که کاربرد نهایی آن را تعریف کردید، می توانید با پاسخ دادن به پنج سوال زیر دست به کار شوید که به شما کمک می کند بهترین سیم برق را برای برنامه خود انتخاب کنید.

 

انتخاب اندازه سیم و کابل

دو بخش برای سوال اندازه سیم وجود دارد: ضخامت و طول. برای تعیین اینکه به چه ضخامتی نیاز دارید، ظرفیت حمل و مقدار جریانی را که سیم نیاز دارد (بر حسب آمپر یا آمپر اندازه گیری شود) در نظر بگیرید. ضخامت  سیم مستقیماً به میزان آمپر مورد نیاز برای عبور از آن بستگی دارد.

مسافتی که باید سیم را طی کنید نیز می تواند بر روی ضخامت سیم مورد نیاز شما تأثیر بگذارد. از آنجایی که هیچ هادی کامل نیست، هر چه سیم بلندتر باشد، ولتاژ بیشتری را می توانید از طریق مقاومت/گرما از دست بدهید. شما می توانید با افزایش ضخامت سیم، افت ولتاژ را خنثی کنید که در نتیجه ظرفیت آمپر را افزایش می دهد. این به شما امکان می دهد آمپرهای بیشتری را از طریق سیم و کابل انتقال دهید تا مطمئن شوید که مقدار مناسب برق دریافت می شود، حتی اگر در طول مسیر مقداری از دست بدهید.

 

 سیم و کابل چقدر باید انعطاف پذیر باشد؟

انواع مختلف سیم سطوح مختلفی از انعطاف پذیری سیم را ارائه می دهند:

هسته جامد – تقریباً بدون انعطاف در سیم با ضخامت پایین. در ضخامت های بالاتر انعطاف پذیرتر می شود

سیم درشت رشته – انعطاف پذیری متوسط؛ شکلی را که به آن می دهید حفظ می کند

سیم ریز رشته – بسیار انعطاف پذیر. شکل نخواهد گرفت

 

نوع عایق سیم و کابل بهتر است؟

محیط کاری مجموعه، نوع عایق مورد نیاز سیم های شما را تعیین می کند.

ولتاژ – هرچه سطح ولتاژ بالاتر باشد، عایق باید ضخیم تر باشد تا خطر شوک کاهش یابد.

ملاحظات زیست محیطی – قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش، دمای شدید، وجود مواد شیمیایی یا روغن می تواند بر عملکرد تأثیر بگذارد.

ملاحظات نظارتی – UL، SA، SAE، CE و غیره

مقاومت در برابر سایش – محیط های با لرزش بالاتر به عایق ضخیم تری نیاز دارند

پوشش – برخی از پوشش ها می توانند چاپ روی سیم را آسان تر کنند یا آنها را از طریق مجرا فشار دهند

 

آیا رنگ سیم مهم است؟

استفاده از سیم های رنگی مختلف در مجموعه برق می تواند به شما، کاربر نهایی و هرکسی که ممکن است در آینده نیاز به سرویس مونتاژ داشته باشد کمک کند تا بفهمید هدف هر سیم چیست. بسیاری از شرکت ها از رنگ های استاندارد سیم برای نشان دادن سیم های داغ، سیم های زمین و سیم های خنثی استفاده می کنند. برخی حتی مدارهای مختلف داخل یک مجموعه الکتریکی را کد رنگی می کنند.

 

آیا باید از سیم مسی در مقابل سیم آلومینیومی استفاده کنم؟

در حالی که مس رساناترین فلز است، می تواند سنگین و گران باشد. بنابراین، برای کاربردهای الکتریکی ولتاژ بالا و مسافت طولانی، می توان از سیم آلومینیومی استفاده کرد. این یک هادی قابل قبول است که معمولاً به ضخامت بالاتر نیاز دارد، اما بسیار سبک‌تر و ارزان‌تر از سیم مسی است. برای مثال در خطوط برق به جای مس از سیم آلومینیومی استفاده می شود.

 

فرآیند انتخاب سیم را ساده کنید

مشخصات متنوعی که هر صنعت برای سیم هایی که استفاده می کند، نیاز به انواع مختلف سیم های موجود را ایجاد می کند. اما هر یک از این صنایع به طور معمول با تعداد انگشت شماری از انواع سیم که نیازهای آنها را برآورده می کنند، می چسبند، که در واقع می تواند به ساده سازی فرآیند انتخاب سیم کمک کند.

به عنوان مثال، صنعت خودرو عمدتاً از سیم GXL استفاده می کند که برای محیط های کاری که معمولاً در داخل خودرو یافت می شود (دما، سایش، روغن و غیره) مناسب است. از سوی دیگر، MTW (سیم ماشین ابزار) معمولاً در کابینت های کنترل الکتریکی استفاده می شود زیرا برای ولتاژ بالاتر درجه بندی شده است و عایق آن برای محیط کار مناسب است.

برای خرید سیم و کابل از نورجم با ما تماس بگیرید.