چراغ ال ای دی سقفی

چراغ ال ای دی سقفی

امروزه، با پیشرفت صنعت نورسازی در ایران و جهان، لامپ‌ها و چراغ‌های ال ای دی توانسته اند جای لامپ‌های معمولی و فلورسنت را گرفته و به یکی از پر فروش ترین و پرکاربرد ترین چراغ‌های موجود در بازار تبدیل شوند. این لامپ‌ها، به دلیل داشتن مصرف برق پایین و طول عمر بسیار بالا، طرفداران و مشتریان بسیار زیادی را در میان مردم جمع کرده است. چراغ ال ای دی سقفی همانطور که از نامش پیداست معمولا بر روی سقف ساختمان نصب می شود. این نوع چراغ در اشکال، طرح ‌ها و اندازه‌ های مختلفی تولید می شود. نصب چراغ ال ای دی سقفی ساده است و نیازی به تخصص ندارد. چراغ ال ای دی ها را می توان به راحتی برای استفاده با انواع منابع تغذیه و بدنه نیز تطبیق داد. در واقع، چراغ‌ ال ای دی سقفی امروزه در طیف وسیعی از سبک ‌ها، از چراغ‌ های پنلی گرد و مربع براق و لوسترهای پیچیده گرفته تا چراغ ‌های آویز که در اشکال مختلف مانند مخروط و استوانه وجود دارند، تولید می شوند. همچنین این نوع چراغ قابلیت اتصال به درایورها و دیمرهای با کارایی بالا را دارند تا به راحتی میزان روشنایی چراغ را تغییر دهند که مناسب فضا و زمان بشوند. این چراغ‌ها نسبت به ال ای دی ‌های معمولی و ساده دارای کاربردهای گسترده تری هستند و از آن در بسیاری از صنایع و ادارات نیز استفاده می‌شود.

در این بخش از وب سایت نورجم، قرار است یک راهنمایی جامع و کامل در مورد این چراغ‌های ال ای دی و انواع آن داشته باشیم تا در خرید چراغ ال ای دی سقفی مورد نظر خود دچار اشتباه نشوید.

انواع چراغ ال ای دی سقفی

تنوع و گستردگی چراغ‌های ال ای دی به قدری زیاد بوده که توضیح همه آنها در این مقاله ناممکن است. بنابراین، در اینجا به بررسی پر کاربردترین آن‌ها می‌پردازیم:

پنل ال ای دی روکار

پنل ال ای دی روکار نوعی چراغ LED هستند که بر روی سقف نصب شده و به پخش نور می‌پردازد. این چراغ‌ها می‌توانند به صورت رشته و مهتابی نصب شده و یا به صورت یک پنل که به نور پردازی می‌انجامد. از این پنل‌ها در مکان‌های صنعتی و مسکونی استفاده فراوانی می‌شود.

پنل ال ای دی توکار

پنل ال ای دی توکار در درون سقف مکان مورد نظر نصب شده و به نورپردازی می‌پردازد. از آنجایی که این چراغ‌ها در داخل سقف نصب می‌شوند، سیم کشی‌های آن نیز کاملا پوشیده شده و زیبایی بیشتری را به فضا اهدا می‌کند.

همچنین، به دلیل توکار بودن این پنل‌ها، در این مدل چراغ‌ها، قابلیت چرخش لامپ آن‌ها ممکن نیست که این در برخی اوقات نوعی نقطه ضعف محسوب می‌شود.

چراغ های دکوراتیو روکار

چراغ های دکوراتیو روکار چراغ ‌هایی هستند که روی سطوح صاف مانند سقف نصب می ‌شوند و از سطح بیرون می زنند. استفاده از این نوع چراغ ها معمولا در اتاق های بزرگ مانند اتاق نشیمن یا سالن کنفرانس با سقف کوتاه توصیه می شود.

چراغ آویز مهتابی

چراغ آویز مهتابی رایج ترین نوع چراغ های سقفی هستند و  بیشتر در سالن های خط تولید دیده می شوند با این حال، این نوع چراغ ها در حال منسوخ شدن هستند.

نور مخفی ال ای دی  (انواع ریسه ال ای دی و ...)

این نوع چراغ ها با نور مخفی در رنگ نورهای مختلف ممکن است یک چراغ بزرگ یا کوچک باشد که داخل سقف نصب می شود و نوارهایی از نور ال ای دی در اطراف آن نصب شده است که این کار باعث بزرگتر بنظر رسیدن اتاق می شود.

چراغ ال ای دی سقفی فلاش لایت (flush light LED)

فلاش لایت ها سطحی به موازات سقف دارند و با ابعاد مختلف تولید می شوند . این نوع چراغ بهترین گزینه روشنایی برای اتاق های کوچک مانند توالت یا حمام هستند.

بسته به ارتفاع سقف ، فلاش لایت نور را به طور مساوی در سراسر اتاق پخش می کند. اگر اتاق بزرگ است، به یک چراغ ال ای دی سقفی بزرگتر با روشنایی بیشتر نیاز دارید.

چراغ ال ای دی سقفی نیمه فلاش (Semi Flush Lights)

چراغ های نیمه فلاش حدود۱۰ الی ۱۵ سانتی متر زیر سقف آویزان می شوند. بنابراین، اگر ارتفاع سقف شما حدود ۳ متر است، چراغ های نیمه فلاش به راحتی مسافت را پوشش می دهند. مهمترین مزیت این چراغ این است که تعویض لامپ آن سریع و آسان است.

بر خلاف فلاش لایت که نور را مستقیماً به پایین هدایت می کند، چراغ  نیمه فلاش نور را به سمت سقف و همچنین پایین هدایت می کند و باعث می شود اتاق بزرگتر به نظر برسد و سقف بلندتر به نظر برسد.

چراغ سقفی سنسوردار LED

استفاده از چراغ ال ای دی سقفی باعث کاهش چشم‌گیر مصرف انرژی برق خواهد شد . در این محصول از LED به عنوان منبع روشنایی و حسگر امواج فروسرخ (PIR) به عنوان آشکار ساز اجسام متحرک استفاده شده که می‌تواند شب و روز را تشخیص دهد و با توجه به تنظیماتی که کاربر در آن انجام می‌دهد، در زمان مناسب چراغ را روشن نماید. این چراغ با داشتن قابلیت میدان دید ۳۶۰ درجه امکان آشکارسازی هر حرکتی در محدوده ‌ای به شعاع ۶ متر را داراست.

کاربرد چراغ ال ای دی سقفی

چراغ‌های ال ای دی سقفی دارای مزیت‌های بی شماری هستند که مهم ترین آن‌ها عبارتند از:

  • استفاده برای روشنایی منازل و سرویس‌های بهداشتی
  • استفاده از آن برای روشنایی بخش‌های مختلف صنعت: در صورتی که صنعت شما شیمیایی باشد، برای حفاظت از چراغ، باید از نوعی محافظ‌های خاص استفاده کنید که در برابر بخارات و یا مواد سمی مقاومت بالایی دارند.
  • استفاده از حالت نور متمرکز برای ایجاد روشنایی در نمایشگاه‌ها و سالن‌های تئاتر: در نمایشگاه ها و سالن های نمایش، برای جلب توجه بینندگان به یک بخش خاص از اثر هنری، از چراغ های سقفی استفاده می کنند که طرز پخش نور آن ها به صورت متمرکز بوده و زیبایی خاصی را به آن اثر می دهد.

در هنگام خرید چراغ ال ای دی سقفی به چه نکاتی توجه کنیم

اندازه

هنگام خرید چراغ ال ای دی سقفی برای روشنایی یکنواخت در کل مساحت در نظر گرفته شده می بایست اطمینان حاصل کنید که اندازه (قطر یا طول) چراغ سقفی متناسب با فضای در نظر گرفته شما است.

وات

علاوه بر داشتن یک چراغ LED سقفی با مساحت نسبتا بزرگ برای روشنایی یکنواخت، خانه شما به چراغ های با توان بالا نیز نیاز دارد تا مطمئن باشید که می توانید همه چیز را در خانه خود ببینید. چراغ های LED دارای رتبه بندی توانی متفاوتی هستند نکته دیگر این است که از تناسب شدت نور و مساحت در نظر گرفته شده غافل نشوید زیرا نور زیاد در محیط های کوچک باعث خستگی چشم و تنش های عصبی می شود.

تعمیر چراغ ال ای دی سقفی

خوشبختانه، تعمیر چراغ ال ای دی سقفی چندان کار دشواری نیست و در بسیاری از موارد در خانه نیز قابل انجام است. فقط کافیست تا لامپ مورد نظر چراغ سقفی خود را داشته باشید و از دستور العمل‌ها پیروی کنید تا بتوانید به راحتی آن را تعویض و یا تعمیر کنید:

  1. اطمینان از قطع بودن اتصال برق به چراغ: قبل از جدا کردن لامپ از سقف، حتما از قطع بودن برق و یا اتصالی نداشتن سیم ها مطمئن شوید.
  2. جداسازی چراغ ال ای دی: چراغ ال ای دی را جدا کرده و سپس روکش قرار گرفته بر روی چراغ را بر دارید.
  3. تعمیر چراغ: حال که به بخش اصلی چراغ دسترسی دارید می توانید تعمیرات لازم بر روی پنل را انجام دهید. در برخی از اوقات نیز لازم سات تا پنل را به طور کامل تعویض کنید.
  4. راه اندازی و نصب دوباره: روکش را در جای خود قرار داده و سپس دوباره آن را در سقف نصب کنید.

قیمت چراغ ال ای دی سقفی

فروش چراغ ال ای دی سقفی متناسب با توان و اندازه آن متفاوت است. خرید چراغ led سقفی با قیمت های مختلفی دردسترس است که تفاوت های آن ها به آیتم های مانند نوع ال ای دی و نوع درایور چراغ سقفی ال ای دی بستگی دارد.

دمای رنگ

هنگام خرید چراغ سقفی LED، مطمئن شوید که دمای رنگ آن را حتما بررسی کرده اید. چرا که دمای رنگ نور یک فاکتور حیاتی برای کار و فعالیت زیر نور مورد نظر است. همانطور که می دانید نور سفید دارای رنگ های مختلفی است.این طیف از نارنجی به سمت آبی حرکت می کند، نور با رنگ گرم مناسب استراحت و گذراندن اوات فراغت و آرامش است. در حالی که نور هر چه به سمت سفیدی و آبی حرک می کند برای زمان های فعالیت مناسب است مثل نور سفید مهتابی یا نور روز. از خود بپرسید و با متخصصین فروش چراغ LED سقفی مشورت کنید که آیا برای فعالیت مورد نظرتان می توانید ساعت های متمادی زیر آن نور با آن رنگ کار کنید؟

جنس بدنه

یکی از عواملی که طول عمر چراغ ال ای دی را تضمین میکند توجه به شرایط جوی و محیطی فضای در نظر گرفته شده برای روشنایی است. عواملی همچون رطوبت و گرد و غبار محیط در عملکرد چراغ ال ای دی اختلال ایجاد می کند و  باعث کم شدن کارایی آن شده و طول عمر آن را کاهش می دهد.

چراغ ال ای دی سقفی ضد آب

اگر از چراغ led سقفی در محیط مرطوب و یا پر از گرد و غبار مانند سالن های بدنسازی و استخر ها استفاده می کنید هنگام خرید چراغ سقفی ال ای دی این نکته را حتما مد نظر داشته باشید که چراغ سقفی ال ای دی ضد آب یا ضد گرد و غبار که بدنه آن از آلیاژهای مختلف است تهیه کنید.

در این مقاله، سعی کردیم تا با توضیحاتی جامع و کافی در مورد چراغ‌های ال ای دی  شما را با این کالای پر استفاده در صنعت نورسازی بیشتر آشنا کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در شرکت نورجم تماس بگیرید.