مقاله

نورپردازی باغ و حیاط

نورپردازی باغ و حیاط

به وسیله نورپردازی باغ و حیاط میتوانید فضای باز را به طور کلی متحول کنید. بنابراین پس از تحقیقات و مطالعات زیاد لازم دیدیم در خصوص نحوه نور پردازی باغ و حیاط مطلبی بنویسیم و شما عزیزان را با این مقوله بیشتر آشنا کنیم.

اصول نورپردازی باغ و حیاط و جزئیاتی که باید بیشتر به آنها توجه کنیم

روش نورپردازی باغ و حیاط

در نورپردازی باغ و حیاط خانه از چه نوع چراغی استفاده کنیم؟

مانند خیلی از مسائل زندگی گاهی لازم است کلیات را رها کرده و توجه خود را به جزئیات جذب کنیم و این نیز در مورد نحوه نورپردازی باغ و حیاط صادق است. روش روشن کردن همه چیز و همه المان ها، جزئیات، هر درخت، هر گوشه و هر برآمدگی نه تنها کارآمد نیست، بلکه می تواند زیبایی باغ یا حیاط را نیز پنهان کند.

چیزی که یک فضا را در طول شب خاص و جذاب می کند، بازی با نور و تاریکی، برجسته کردن ویژگی ها و ایجاد کنتراست بصری با استفاده از اجسام و گیاهان موجود در حیاط یا باغ شماست. بازی با این عناصر جلوه درام ایجاد می کند و به جزئیاتی که به خوبی روشن شده است حجم بیشتری می دهد، در واقع با روش نورپردازی باغ و حیاط می توان به محیط حجمی دهید که جزئیات بهتر دیده شوند.

چه عناصری به نور نیاز دارند

از چه نوع روشنایی استفاده کنیم و چه نوع چراغی در تاریکی کاربرد دارد؟

در اینجا سه مورد را باید در نظر گرفت:

اجسام موجود در باغ یا حیاط خود را که دوست دارید جلوه بیشتری داشته باشد. این اجسام ممکن است یک حوض یا یک درخت باشد، نورپردازی جلوه آنها را بیشتر می کند.

به سطوحی که ممکن است در طول روز به چشم نیایند توجه کنید. یک دیوار سنگی ساده می‌تواند در شب وقتی با نور و سایه تزیین می شود، جلوه کاملا جدیدی به خود می گیرد.

به عملکرد فکر کنید. یک تراس با پله ها یا یک مسیر پر پیچ و خم باید روشن باشد تا اطمینان حاصل شود که می توانید بدون خطر آسیب دیدگی در حیاط خود حرکت کنید.

همیشه یک ورودی جذاب و روشن را در نظر بگیرید. یک ورودی با نور مناسب، اعضای خانواده یا مهمانان را با خیال راحت راهنمایی می کند و در عین حال جذابیت گرم و دلپذیری را ایجاد می کند.

به این توجه کنید، هدف از نورپردازی منظره فقط دیدن اثر نور است، نه خود منبع نور. البته استثنا نورپردازی هم وجود دارد که در آن منبع نور به صورت تزئینی و نمایشی طراحی شده است.

انواع نورپردازی باغ و حیاط

چند نوع اساسی از چراغ ها وجود دارد که لازم است هنگام طراحی نورپردازی خود با آنها آشنا شوید. اینجا انواع نورپردازی را که ممکن است نیاز داشته باشد معرفی می کنیم:

پروژکتور/ اسپات لایت یا جت لایت با نور متمرکز/ وال واشر

تفاوت بین پروژکتور و جت لایت در زاویه تابش آنها می باشد. وال واشر ال ای دی پرتوی متمرکز و باریک از نور را نشان می دهند که معمولاً حدود ۴۵ درجه است. هدف گیری و تنظیم، آسان تر است به طوری که اگر به دنبال برجسته کردن نقاط نمایشی خاص، مانند جزئیات معماری یا ویژگی های چشم انداز هستید، وال واشر بهترین انتخاب شما خواهد بود.

پروژکتور ال ای دی عموما زاویه تابش گسترده تری دارند، تا ۱۲۰ درجه. اگر به دنبال پرتاب نور بر روی مناطق عمومی مانند جاده یا زمین هستید، از پروژکتور ال ای دی استفاده کنید.

اگر شما می خواهید مطمئن شوید که نور به سوژه خود می رسد و تمام ویژگی های کلیدی مورد نظر شما را به درستی روشن می کند. می توانید از چراغ جت لایت با زاویه تابش بسته تر، برای مثال ۱۵ درجه استفاده کنید.

ایده نورپردازی باغ و حیاط با استفاده از چراغ دفنی

چراغ دفنی، معمولا یک چراغ دایره‌ای شکل است که مستقیما داخل زمین نصب می‌شود و اغلب برای روشن‌ کردن گذرگاه‌ها و راهروها استفاده می‌ شود. چراغ دفنی پیچیدگی و دید حیاط شما را افزایش می دهد. با یک افکت نورانی به ایجاد جلوه اجسام در نورپردازی کمک می کند مانند نورپردازی یک درخت یا یک دیوار. همچنین اجسامی را که در اطراف حیاط ایستاده ‌اند، نمایان می‌کند مواردی که در یک شب معمولی نمی‌ توانید ببینید. بهتر است آن ها را با نورافکن ها ترکیب کنید.

چراغ پارکی پست مدرن

این چراغ ها کمک می ‌کنند تا بدون درخشندگی نورافکن ‌ها مسیر خانه شما جلوه یابد. چراغ های پارکی بلند برای روشن کردن مسیرها و فضاهای طولانی که در تاریکی گم می‌شوند عالی هستند. چراغ پارکی کوتاه تر برای مسیرهای کوتاه به خوبی کار می کنند.

نکته مهم:

تعداد چراغ ها: برای اینکه بفهمید به چه تعداد چراغ پارکی نیاز دارید، به قطری که نور در اطراف چراغ را می پوشاند توجه کنید. سپس وسایل خود را خارج از آن فضا قرار دهید. ارتفاع لامپ به شما کمک می کند تا مکان مناسب را تعیین کنید در حالی که عملکرد چراغ به شما اطلاع می دهد که آیا در جای مناسب قرار دارد یا خیر. انجام این کار کمک می کند تا حیاط شبیه باند هواپیما نباشد. در صورت امکان، سعی کنید وسایل را در دو طرف مسیر قرار دهید، و به جلو و عقب کار کنید تا یک ورودی موثر و جذاب ایجاد کنید.

ایده نورپردازی باغ و حیاط با تکنیک روشنایی مسیر

چراغ های مسیر یک وسیله اساسی در فضای باز هستند که همه حیاط ها باید داشته باشند. مشابه چراغ‌های پست مدرن که نشانگرهای نوری را ایجاد می‌کنند ، چراغ‌های مسیر در مقایسه کوتاه‌تر و کوچک‌تر هستند. چراغ‌های مسیر به راحتی جذابیت مسیر را بهبود می‌بخشد و البته راه رفتن در مسیرها را ایمن ‌تر می‌کند.

نکته مهم:

اندازه: هنگام انتخاب چراغ های مسیر، ارتفاع را در نظر بگیرید. برای درخشش خوب و یکنواخت، چراغ های مسیر باید حدود ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر باشند.

فاصله: فاضله بین چراغ باید بین ۸۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر باشد.

مواد: چراغ های مسیر باید ازموادی ساخته شده باشند که در برابر خوردگی و سایش مقاوم باشند. با رنگ الکترو استاتیک و رنگ پودری پوشیده باشند که در بلند مدت دچار آسیب نشوند. چراغ پارکی ال ای دی بهترین گزینه برای انتخاب می باشند.

نورپردازی باغ

سایر چراغ های باغ و حیاط

چراغ زیر پله

چراغ‌ زیر پله به‌عنوان تأکیدی بر جزئیات معماری و افزودن مسیر ایمن به پله‌های تاریک، مستقیما در نمای حیاط نصب می‌شوند.

نورپردازی جت لایت

روش نورپردازی به اجسام مانند درختان از پایین با استفاده از چراغ جت لایت یکی از اساسی ترین اشکال نورپردازی منظره است.

میتوانید از چراغ جت لایت ال ای دی استفاده کنید.

ایده نورپردازی باغ و حیاط با تکنیک سایه انداختن

یکی فوق العاده ترین روش های نورپردازی باغ و حیاط برای برجسته کردن اشکال روش بازی با سایه اجسامی است که ممکن است در نور روز پنهان شده باشد. منبع نور را پشت جسم مورد نظر قرار دهید، و نور را به سمت نقطه دید اصلی یا یک دیوار صاف قرار دهید، جایی که سایه اجسام به خوبی دیده شود و مطمئن شوید که خود منبع نور دیده نمی شود.

می توانید از پروژکتور ال ای دی یا چراغ ال ای دی دفنی استفاده کنید.

روش نورپردازی روشنایی ماه

اگر درختانی بزرگ در فضای خود دارید، این یک روش بسیار موثر برای استفاده از نور است. منبع نور در بالای درخت به سمت پایین قرار دهید و به شاخه ها و زمین نور بتابانید، طوری که جلوه شاخه های درخت بیشتر به چشم بیاید.

برای این منظور می توانید از چراغ ال ای دی استفاده کنید.

نورپردازی بافت ضخیم و غیر مسطح دیوار

در این روش با استفاده از چراغ دفنی یا پنل ال ای دی توکار می توانید به سطح یک دیوار که با نمای آجری پوشانده شده نورپردازی کنید طوری که بافت ها و پوشش دیوار که در روز نمایان نمی شود بیشتر به چشم بیاید.

نورپردازی باغ و حیاط با استفاده از وال واشر های ال ای دی

گاهی اوقات یک فضا به نور محیطی بیشتری نیاز دارد. برای ایجاد فضایی با نور کافی، سعی کنید یک دیوار بزرگ در یک منطقه را با نور پر کنید، که دیوار با نور روشن شود این باعث می شود نمای دیوار حجم گرفته و بیشتر جلوه کند، همچنین بازتاب و انعکاس نور نیز به روشنایی محوطه کمک می کند.

از چراغ های وال واشر ال ای دی استفاده کنید

نکات فنی

خروجی لومن برای نورپردازی منظره می تواند ذهنی باشد، این بستگی به میزان روشنایی دارد که می خواهید یک عنصر خاص را روشن کنید.

نورپردازی ال ای دی استاندارد جدیدی برای مناظر ایجاد کرده، با هزینه های عملیاتی کمتر و طول عمر که قابل شکست نیست. به علاوه، چراغ‌ ال ای دی جدید دارای ویژگی‌هایی هستند که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید، مانند پخش پرتو قابل تنظیم.

بسیار اهمیت دارد که دمای رنگ را فراموش نکنید. بهترین نورپردازی برای محوطه سازی شما باید از همان خانواده رنگی باشد که اشیایی که نور می دهید. از نور گرمتر روی درختان بلوط و دیوارهای قهوه ای استفاده کنید، در حالی که رنگ های سردتر مانند آنهایی که در درختان کاج یا سنگ های بیرونی خاکستری تیره یافت می شوند.

دمای رنگ خنثی برای پروژه های مدرن یا تجاری مناسب تر است.

برای دریافت مشاوره روشنایی و طراحی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *