مقاله

روش های کاهش مصرف برق

روش های کاهش مصرف برق

احتمالا تاکنون برای شما نیز پیش آمده باشد که در انتهای ماه و بعد از دریافت پیامک قبض برق، تصمیم گرفته باشید تا در الگوی مصرف برق خود تغییراتی اساسی ایجاد کنید. اما متاسفانه هرچه تلاش می‌کنیم باز هم نمی‌توانیم بدون آن که مجبور شویم در زندگی خود اختلالی ایجاد کنیم، راهکاری ساده و کارآمد برای کاهش آن پیدا کنیم.

از سوی دیگر نیز، برق یکی از اصلی ترین سرمایه‌های یک کشور است که هدر رفت آن ضررهای بسیاری را به همراه دارد.

اگر شما نیز قصد صرفه جویی در این مصرف خانه و یا محل کار خود را دارید، خوب جایی آمده اید. در این مقاله از نورجم، اینجاییم تا با بررسی میزان مصرف برق ایران و روش های کاهش این میزان مصرف، شما را در کاهش مصرف برق خود راهنمایی کنیم.

ترفندهایی برای کاهش مصرف برق

همانطور که می‌دانیم، از آن جایی که روش‌های مصرف برق در بخش‌های مختلف کشور متفاوت است، میزان آن نیز خانگی و صنعتی و اداری با یکدیگر دارای تفاوت‌های زیادی می‌باشد و به همین منظور، در این بخش ترفند ‌های کاهش مصرف برق را نیز به بخش‌های مختلفی تقسیم کرده ایم:

روش های کاهش هزینه برق در خانه

  1. صرفه جویی در مصرف برق در زمینه لوازم سرمایشی و گرمایشی: امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، هم لوازم گرمایشی و هم لوازم سرمایشی با کمک برق فعالیت می‌کنند. مهم ترین روش‌های کاهش مصرف برق این نوع وسایل عبارتند از:
  • استفاده از سایه بان برای کولرهای آبی
  • استفاده از پنکه سقفی
  • کنترل و تعویض به موقع فیلترها و پوشال‌های سیستم‌های سرمایشی
  • استفاده از درزگیر: درزگیر‌ها هم از خروج هوای گرم خانه در زمستان جلوگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد تا در تابستان هوای خنک خانه هدر رود.
  • تعویض پنجره‌ها به پنجره دوجداره
  1. صرفه جویی در مصرف برق در زمینه لوازم برقی خانگی
  • توجه به برچسب انرژی لوازم برقی: سعی کنید لوازم برقی را خریداری کنید که با طبیعت مهربان بوده و کمتر از دیگر وسایل مشابه مصرف برق دارند.
  • اطمینان از سالم بودن درزگیر یخچال
  • استفاده نکردن از وسایل پرمصرف در زمان اوج مصرف برق: ساعات اوج مصرف برق در روز معمولا بین ۱۲ الی ۱۶ و در هنگام شب معمولا بین ۱۹ تا ۲۳ است.
  • عدم فشار وارد کردن به سیستم سرمایشی یخچال: هنگامی‌که جسم داغی را در یخجال قرار دهید و یا بار یخچال را بیش از حد استاندارد پر کیند، یخچال شما مجبور می‌شود تا برق زیادی مصرف کند تا دوباره به دمای استاندارد و تعیین شده اش برسد.
  • استفاده از لوله کشی آب گرم در ورودی ماشین لباسشویی نیز در کاهش مصرف برق تأثیر می‌گذارد
  • جداکردن پریز برق بعد از استفاده از وسایل برقی: در کمال ناباوری، بسیاری از وسایل برقی حتی در صورت استفاده نشدن نیز مقدار کمی‌مصرف برق دارند! برای جلوگیری از این مورد می‌توانید این نوع وسایل را بعد از استفاده از برق بکشید.

روش های کاهش مصرف برق در خانه

روش‌ های کاهش هزینه برق در خارج از خانه

  1. راه ‌های کاهش مصرف برق در ادارات: ادارات و کارخانه‌ها نیز یکی از اصلی ترین مصرف کننده‌های برق تولید شده توسط نیروگاه‌ها هستند. نکات قابل توجه در مصرف برق این نوع اماکن نیز بسیار زیاد بوده که در این بخش به بررسی جالب ترین و ظریف ترین آن‌ها که کمنتر رعایت می‌شود می‌پردازیم:
  • تغییر ساعت کار تجاری: اگر اداره شما به طور مستقیم با ارباب رجوع کار ندارد، می‌توانید ساعت کاری اداره را مقداری جابجا کنید تا زمان کار شما با زمان اوج مصرف یکی نباشد.
  • ترویج دورکاری: اگر کارهایی در شرکت و یا کارخانه شما هستند که نیازی به حضور فرد در شرکت را ندارد، دورکاری نیز می‌تواند دارای فوایدی برای شما باشد.
  • استفاده از دستگاه کاهش مصرف برق: این دستگاه‌ها دارای قابلیت‌های مختلفی از جمله شمارنده میزان مصرف و یا حتی کنترل کننده آن هستند. به طور مثال می‌توانید دستگاه را طوری تنظیم کنید که در صورت مصرف بیش از حد برق به شما هشدار دهد.
  1. صرفه جویی در مصرف برق در زمینه روشنایی: یکی دیگر از مشکلاتی که اداره‌ها و کارخانه‌ها را با خود درگیر کرده است بحث صرفه جویی در صرفه جویی در مصرف برق در زمینه روشنایی. برای کاهش مصرف این امر روش‌هایی ارائه شده است:
  • استفاده از لامپ‌ ال ای دی چشمی‌دار: این لامپ‌ها فقط و فقط در حضور شی متحرکی روشن هستند و به محض خارج شدن فرد از اتاق دوباره خاموش می‌شوند.
  • جایگزینی لامپ‌های پر مصرف با لامپ‌های کم مصرف
  • استفاده از لامپ‌هایی با قابلیت تنظیم میزان نور: این لامپ‌ها به طور اتوماتیک و با نزدیک شدن به هنگام شب، در میزان نور تولیدی خو تغییراتی ایجاد می‌کنند و بنابراین ذره ای از نور تولیدی توسط لامپ هدر نمی‌رود.

جمع بندی

یکی از اصلی ترین سرمایه‌های هر کشور، برق آن کشور است. بدون وجود برق تقریبا انجام هیچ کسب و کاری با موفقیت انجام نخواهد شد. برای کاهش احتمال قطعی برق و کاهش قیمت قبض برق، رعایت یک سری از نکات ضروری است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *