لوله و اتصالات برق

پلی وینیل کلراید (PVC) ترکیبی از پلاستیک و وینیل است که برای ساخت لوله های پی وی سی برق استفاده می شود. این نوع لوله های محبوب معمولاً در لوله کشی به عنوان جایگزینی برای لوله های مسی استفاده می شوند. PVC همچنین برای تولید لوله های برق استفاده می شود. در حالی که PVC معمولی و PVC مجرای الکتریکی هر دو از یک نوع پلاستیک ساخته شده اند، آنها یک چیز نیستند، و همچنین نباید برای کاربردهای یکسان استفاده شوند. هر کدام فقط باید همانطور که در نظر گرفته شده استفاده شود و نه به جای یکدیگر.

بیایید نگاهی به پنج تفاوت کلیدی بین PVC لوله کشی و PVC لوله برق بیندازیم

تفاوت لوله پی وی سی آب و لوله پی وی سی برق

در زیر پنج راه اصلی که PVC بر و PVC مجرای متفاوت هستند آورده شده است:

 

تست شده برای فشار

یکی از بزرگترین تفاوت های لوله PVC لوله کشی (اینجا) و لوله برق PVC این است که لوله های PVC آب تحت فشار تست شده اند و لوله  PVC برق تست نمی شوند. این بدان معناست که لوله پی وی سی فاضلاب و لوله پی وی سی برق نمی توانند به جای یکدیگر استفاده شوند. از آنجایی که سیستم های لوله کشی آب باید بتوانند فشار آب را تحمل کنند تا اثربخش باشند و به درستی کار کنند، باید از لوله هایی استفاده شود که تست شده و دارای درجه بندی فشار هستند. درجه فشار روی لوله PVC لوله کشی چاپ می شود. لوله پی وی سی برای استفاده در لوله کشی تایید نشده است زیرا تحت فشار تست نشده است و احتمال نشتی را افزایش می دهد.

 

ضخامت دیوار

تفاوت دیگری که بین لوله پی وی سی فاضلاب و لوله پی وی سی برق خواهید یافت، در ضخامت دیواره لوله است. دیوار لوله PVC لوله کشی معمولاً ضخیم تر از دیوار لوله PVC است. از آنجایی که PVC لوله کشی در کاربردهایی استفاده می شود که فشار قابل توجهی دارند، ضخامت اضافه شده تضمین می کند که لوله به اندازه کافی قوی است تا در برابر خمش مقاومت کند و سالم و دست نخورده باقی بماند. لوله پی وی سی برق نیازی به تحمل فشار زیادی ندارد، بنابراین با دیوارهای ضخیم ساخته نمی شود – این به سادگی یک طراحی مقرون به صرفه برای تولید کنندگان نخواهد بود.

 

رنگ لوله پی وی سی

بارزترین تفاوت پی وی سی معمولی و پی وی سی برقی در رنگ لوله ها است. لوله پی وی سی که برای لوله کشی استفاده می شود معمولا سفید است در حالی که لوله برق PVC معمولا خاکستری است. اینها رنگ‌های استاندارد هستند، اما می‌توانید پی وی سی را پیدا کنید که در طول فرآیند ساخت، افزودنی‌های شیمیایی برای ایجاد لوله‌های رنگی مختلف به آن اضافه شده است. توجه داشته باشید که لوله‌های پی‌وی‌سی جدول ۸۰ نیز مانند لوله‌کشی پی‌وی‌سی به رنگ خاکستری هستند، اما جدول ۸۰ یک لوله لوله‌کشی است، مشابه لوله‌های پی وی سی جدول ۴۰ سفید. بنابراین لوله های جدول ۸۰ نباید به عنوان مجرای برق استفاده شوند.

 

لوله پی وی سی ضد آب

لوله‌کشی PVC اغلب در داخل یا زیر زمین قرار دارد، بنابراین برای قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش رتبه‌بندی نمی‌شود. در واقع، اشعه ماوراء بنفش برای این نوع PVC مضر است و آن را برای استفاده در برنامه های پشت بام یا مناطقی که ممکن است در معرض آب و هوا قرار گیرد نامناسب می کند. در صورت قرار گرفتن در معرض می تواند شکننده و ترک بخورد. از طرف دیگر، PVC برق برای قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش آزمایش و رتبه بندی شده است، به این معنی که برای کاربردهای ضد آب در فضای باز که در آن کابل های برق باید در پشت بام ها یا کناره های ساختمان ها اجرا شوند، مناسب است.

 

کاربرد لوله پی وی سی

تمام تفاوت های فوق نشان می دهد که در حالی که لوله لوله کشی PVC و لوله برق PVC مشابه هستند، اما برای کاربردهای یکدیگر مناسب نیستند. آنها برای اهداف مختلف ساخته شده اند.

هدف اصلی لوله پی وی سی استفاده در موقعیت های لوله کشی است، به همین دلیل است که تست فشار می شود. برای استفاده در سیستم های تخلیه، آب و تهویه مناسب است. همچنین احتمالاً لوله پی وی سی مورد استفاده در سیستم های فاضلاب را پیدا خواهید کرد. نباید در مکان هایی که در معرض عناصر قرار می گیرد استفاده شود، زیرا دارای درجه UV نیست و آسیب می بیند.

لوله برق هدف اصلی PVC استفاده در سیستم های الکتریکی به عنوان محفظه سیم ها یا کابل های برق است. مجرای پی وی سی اغلب در برنامه های زیرزمینی و مکانی مرطوب استفاده می شود که کابل های الکتریکی نیاز به محافظت دارند. از آنجایی که UV تست شده و درجه بندی شده است، می توان از آن در مکان هایی که در معرض اشعه UV قرار دارد استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اثرات خورشید بر لوله های PVC، این پست را بررسی کنید.

 

لوله‌کشی و لوله‌های پی وی سی لوله‌های برق: محصولات قوی و قابل اعتماد

PVC لوله کشی و PVC مجرای گزینه های عالی برای استفاده در خانه یا تجاری هستند. آنها بادوام، همه کاره و مقرون به صرفه برای استفاده هستند. با این حال، استفاده از هر یک از آنها به روشی که برای آن طراحی شده اند ضروری است. لوله پی وی سی معمولی نباید در کاربردهای الکتریکی استفاده شود و لوله پی وی سی در شرایط لوله کشی به خوبی کار نمی کند. اما وقتی به درستی از آنها استفاده کنید، هم موثر و هم قابل اعتماد هستند.

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. نورجم